Toon Kelder: Romantisch modernist in de kunstwereld
Toon Kelder is een onvergeten kunstenaar uit de 20e eeuw, die zowel als schilder als beeldend kunstenaar bekendstaat. Zijn werk omvat een brede variatie aan kunstwerken, waaronder stillevens, landschappen, naakten en figuren. In de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw was hij actief en liet zijn werk zich ontwikkelen van een realistische stijl naar een romantisch modernistisch karakter. Zijn werken werden vaak gekenmerkt door een dromerige en romantische toon, waarbij de kleuren en vormen een belangrijke rol speelden. De invloed van de Haagse School is duidelijk merkbaar in zijn werken, maar ook de invloed van het landschap in Spanje, waar hij in 1925 op huwelijksreis rondreisde, is duidelijk zichtbaar.
In de jaren veertig en vijftig van de twintigste eeuw raakte hij steeds meer geïnteresseerd in abstracte kunst. Zijn werk werd steeds meer geïnspireerd op de moderne kunst en hij probeerde zijn kunst te laten werken op een manier die beter was dan zijn figuratieve kunst. In de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw was zijn werk alweer teruggekeerd naar een meer figuratieve stijl, maar met een subtiele sensualiteit en een kleurrijkheid die hem uniek maakte.
De tentoonstelling Toon Kelder. Romantisch modernist biedt een overzicht van het werk van deze vergeten kunstenaar. In de tentoonstelling komen verschillende onderwerpen aan bod, waaronder stillevens, stads- en zeegezichten en landschappen uit de jaren twintig. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan zijn portretten en groepsportretten, die hij vooral schilderde van vrouwelijke naakten. In de tentoonstelling is ook de invloed van de Haagse School zichtbaar, evenals de invloed van het landschap in Spanje, waar hij op huwelijksreis rondreisde.
Een van de opvallende werken uit de tentoonstelling is het portret van Jan Toorop uit 1927. Hierin wordt de symbolist geflankeerd door onregelmatig begrensde grijs-witte, blauwe en bruine vlakken. De stijl van Kelder is hierin zichtbaar, waarbij abstractie in aantocht is, die echter pas vele jaren later een aanvang zou nemen. Zijn naaktschilderijen springen er echt uit, ze maken een romantische, zwoele en dromerige indruk.
Kelder was ook actief als beeldhouwer en zijn sculpturen zijn te zien in verschillende musea, waaronder het New Yorkse MOMA. Zijn werk werd in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw steeds meer gewaardeerd en hij kreeg ook aandacht van beroemde kunstcritici en kunstverzamelaars. Zijn werk werd vaak gekenmerkt door een zuiverheid en eenvoud, die hij bereikte in zijn moderne zwart-witgouaches.
Kelder had een goed inkomen aan de verkoop van zijn figuratieve kunst en kon in betrekkelijke luxe leven. Dit zou veranderen na de Tweede Wereldoorlog, toen hij zijn goed verkopende werk afzweerde, het bij de vuilnis zette en in zijn tweede kunstenaarsleven een nieuwe weg naar de abstractie bewandelde. Zijn werk werd steeds meer geïsoleerd en hij had last van zijn grillige gedrag, waardoor hij snel ruzie kon maken. Toch werd hij ook geroemd om zijn jovialiteit en hartelijkheid.
In de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw was zijn werk alweer teruggekeerd naar een meer figuratieve stijl, maar met een subtiele sensualiteit en een kleurrijkheid die hem uniek maakte. Zijn werk wordt nog steeds gewaardeerd en hij is een onvergeten kunstenaar die zijn invloed heeft laten zien op de kunstwereld van de twintigste eeuw.
Kunststijl en invloeden
Toon Kelder’s werk is gekenmerkt door een mengvorm van romantisch en modernistisch. Zijn kunstwerken tonen een dromerige en romantische toon, waarbij de kleuren en vormen een belangrijke rol spelen. In de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw was hij actief en liet zijn werk zich ontwikkelen van een realistische stijl naar een romantisch modernistisch karakter. Zijn werken werden vaak gekenmerkt door een dromerige en romantische toon, waarbij de kleuren en vormen een belangrijke rol speelden.
De invloed van de Haagse School is duidelijk merkbaar in zijn werken, maar ook de invloed van het landschap in Spanje, waar hij in 1925 op huwelijksreis rondreisde, is duidelijk zichtbaar. De stijl van Kelder is hierin zichtbaar, waarbij abstractie in aantocht is, die echter pas vele jaren later een aanvang zou nemen. Zijn naaktschilderijen springen er echt uit, ze maken een romantische, zwoele en dromerige indruk.
Kelder was ook actief als beeldhouwer en zijn sculpturen zijn te zien in verschillende musea, waaronder het New Yorkse MOMA. Zijn werk werd in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw steeds meer gewaardeerd en hij kreeg ook aandacht van beroemde kunstcritici en kunstverzamelaars. Zijn werk werd vaak gekenmerkt door een zuiverheid en eenvoud, die hij bereikte in zijn moderne zwart-witgouaches.
Schilderijen en portretten
In de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw was Toon Kelder actief en liet zijn werk zich ontwikkelen van een realistische stijl naar een romantisch modernistisch karakter. Zijn werken werden vaak gekenmerkt door een dromerige en romantische toon, waarbij de kleuren en vormen een belangrijke rol speelden. De invloed van de Haagse School is duidelijk merkbaar in zijn werken, maar ook de invloed van het landschap in Spanje, waar hij in 1925 op huwelijksreis rondreisde, is duidelijk zichtbaar.
In de tentoonstelling Toon Kelder. Romantisch modernist komen verschillende onderwerpen aan bod, waaronder stillevens, stads- en zeegezichten en landschappen uit de jaren twintig. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan zijn portretten en groepsportretten, die hij vooral schilderde van vrouwelijke naakten. In de tentoonstelling is ook de invloed van de Haagse School zichtbaar, evenals de invloed van het landschap in Spanje, waar hij op huwelijksreis rondreisde.
Een van de opvallende werken uit de tentoonstelling is het portret van Jan Toorop uit 1927. Hierin wordt de symbolist geflankeerd door onregelmatig begrensde grijs-witte, blauwe en bruine vlakken. De stijl van Kelder is hierin zichtbaar, waarbij abstractie in aantocht is, die echter pas vele jaren later een aanvang zou nemen. Zijn naaktschilderijen springen er echt uit, ze maken een romantische, zwoele en dromerige indruk.
Beeldhouwkunst en sculpturen
Toon Kelder was ook actief als beeldhouwer en zijn sculpturen zijn te zien in verschillende musea, waaronder het New Yorkse MOMA. Zijn werk werd in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw steeds meer gewaardeerd en hij kreeg ook aandacht van beroemde kunstcritici en kunstverzamelaars. Zijn werk werd vaak gekenmerkt door een zuiverheid en eenvoud, die hij bereikte in zijn moderne zwart-witgouaches.
Kelder had een goed inkomen aan de verkoop van zijn figuratieve kunst en kon in betrekkelijke luxe leven. Dit zou veranderen na de Tweede Wereldoorlog, toen hij zijn goed verkopende werk afzweerde, het bij de vuilnis zette en in zijn tweede kunstenaarsleven een nieuwe weg naar de abstractie bewandelde. Zijn werk werd steeds meer geïsoleerd en hij had last van zijn grillige gedrag, waardoor hij snel ruzie kon maken. Toch werd hij ook geroemd om zijn jovialiteit en hartelijkheid.
In de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw was zijn werk alweer teruggekeerd naar een meer figuratieve stijl, maar met een subtiele sensualiteit en een kleurrijkheid die hem uniek maakte. Zijn werk wordt nog steeds gewaardeerd en hij is een onvergeten kunstenaar die zijn invloed heeft laten zien op de kunstwereld van de twintigste eeuw.
Bronnen
Related Posts
-
Dijkversterkingsontwerp en maatwerk in het kader van de dijkmodule Zuid 1
-
Kelderbouw: Kosten, Voordelen en Aandachtspunten voor Eigenaars
-
Zwemkleding Kopen: Richtlijnen en Tips voor Kwaliteit, Duurzaamheid en Aanpasbaarheid
-
Geschiedenis en huidige toestand van de kelders onder het Zwolse stadhuis
-
Uitgaansplekken in de kelders van Zwolle: een overzicht voor renovateurs en bouwprofessionals
-
Zwevende PVC-vloeren in kelders: voordelen, installatie en toepassing
-
Zweetende kelder: oorzaken, preventie en duurzame oplossingen
-
Zwerver in de kelder: Risico’s, herkenning en beveiliging in woonzaken