Fietsparkeren in de kelder van het voormalige Hudson’s Bay-pand: Onderzoek en ontwikkelingen
De vraag naar ruimte voor fietsen in het centrum van steden is steeds belangrijker geworden, vooral in steden als Haarlem en Den Haag. In het voormalige Hudson’s Bay-pand aan de Grote Marktstraat in Den Haag is daarom onderzoek gedaan naar mogelijke oplossingen voor fietsparkeren, met name in de kelder van het pand. Dit onderzoek en de daaruit voortkomende plannen tonen aan dat het creëren van een grote fietsenstalling een cruciale maatregel is om de overlast van op straat geparkeerde fietsen te verminderen en tegelijkertijd de leefbaarheid van het centrum te verbeteren. In dit artikel wordt ingegaan op het onderzoek naar fietsparkeren in de kelder van het pand, de voorstellen voor een fietsenstalling, en de mogelijke invloed op de stadsstructuur en de bewoners.
Onderzoek naar fietsparkeren in het voormalige Hudson’s Bay-pand
De gemeente Haarlem onderhandelt momenteel over de aanleg van een grote fietsenstalling in het oude pand van Hudson’s Bay. Uit een onderzoek blijkt dat er in het centrum van Haarlem, met name rond de Botermarkt, meer ruimte nodig is voor fietsen. Een dergelijke fietskelder is ook goedkoper dan het aanleggen van een nieuwe stalling onder het Haarlemse plein. De komende jaren moeten er drieduizend fietsparkeerplekken bij komen. Dit staat in een actieplan waarin ook betere fietsroutes ter sprake komen. De kosten voor de nieuwe kelder zouden op ongeveer een miljoen euro uitkomen. Mocht blijken dat het niet haalbaar is, moet alsnog worden gekeken naar een ondergrondse stalling bij de Botermarkt.
Deze maatregel is van belang voor de verkeersontwikkelingen in het centrum. Het is namelijk een probleem dat er op veel plekken tekort is aan fietsparkeerplekken. Winkelcentra, uitgaansgebieden, trein- en busstations, scholen en sportvelden vragen om meer ruimte voor fietsen. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken wat de meest geschikte oplossingen zijn, zoals eenvoudige klemmen of bewaakte stallingen. Ook moet worden gekeken naar de vraag, de parkeerdruk, het parkeermotief en de parkeerduur. Op basis van deze gegevens kan een onderbouwd advies worden gegeven over de meest geschikte parkeeraanpassingen.
Mogelijke oplossingen voor fietsparkeren in de kelder
In het voormalige Hudson’s Bay-pand in Den Haag is onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van een fietsenstalling in de kelder. Dit pand is een monumentaal gebouw dat momenteel wordt herbestemd tot een universiteit. Het pand heeft een oppervlakte van ruim 20.000 vierkante meter en is in opdracht van CBRE Investment Management in renovatie. Bij deze renovatie wordt ook gekeken naar de mogelijkheid van een grote fietsenstalling in de kelder. Deze stalling zou voor 800 fietsen kunnen zorgen, wat een aanzienlijke bijdrage is aan de ruimtevraag voor fietsen in het centrum.
De kelder is een geschikte plek voor een fietsenstalling, omdat het een ruimte biedt die niet direct nodig is voor andere functies. Bovendien is het belangrijk dat de stalling toegankelijk is voor zowel voetgangers als fietsers. Door middel van een steeg die langs het gebouw loopt, kun je zo naar binnen fietsen. Dit maakt het mogelijk om fietsers sneller en veiliger in het gebouw te laten komen, zonder dat ze de trap hoeven op te lopen. Hierdoor wordt de toegankelijkheid van het gebouw verbeterd.
Invloed van de fietsenstalling op de stadsstructuur
De aanleg van een fietsenstalling in de kelder van het voormalige Hudson’s Bay-pand heeft ook invloed op de stadsstructuur. In het centrum van Den Haag is er veel ruimtevraag voor fietsen, en het aanleggen van een stalling in de kelder kan helpen om de overlast van op straat geparkeerde fietsen te verminderen. Daarnaast is het belangrijk dat de stalling in overleg is met de omgeving, zodat de ruimtevraag voor fietsen in het centrum wordt gecreëerd.
In het pand aan de Grote Houtstraat komen ook winkels, kantoren, luxe appartementen en een grote fietsenstalling. Op de bovenste verdieping komt een restaurant. Deze publieke ruimte in het centrum belooft een nieuwe hotspot te worden, met behoud van het monumentale trappenhuis dat ook voor bezoekers toegankelijk blijft. De fietsenstalling is hierbij een belangrijk onderdeel, omdat het helpt om de toegankelijkheid van het gebouw te verbeteren en tegelijkertijd de ruimtevraag voor fietsen in het centrum te beantwoorden.
Onderzoek naar duurzaamheid en veiligheid bij fietsparkeren
Naast het aanleggen van een fietsenstalling is er ook onderzoek gedaan naar de duurzaamheid en veiligheid van fietsen in de stad. Het is belangrijk dat fietsen in de stad zowel duurzaam als veilig is. Hierdoor kan het aantal fietsers toenemen, wat op zijn beurt ook de verkeersoplossingen in de stad kan verbeteren.
Bureau de Groot Volker voert verkeerssituaties nauwkeurig in beeld met behulp van o.a. ongevallenanalyses, fietstellingen en routeonderzoeken. Op basis van deze bevindingen kan een advies worden gegeven over de manieren waarop de fietsveiligheid kan worden verbeterd. Daarnaast is het belangrijk om de mening en ervaring van gebruikers te laten meewegen bij het opstellen van fietsproblemen en -oplossingen. Bureau de Groot Volker voert dagelijks enquêtes en onderzoeken uit, waarmee het de behoeften van de gebruikers kan bepalen.
Conclusie
De onderzoekingen naar fietsparkeren in de kelder van het voormalige Hudson’s Bay-pand tonen aan dat er behoefte is aan een duurzame en veilige oplossing voor het parkeren van fietsen in het centrum. De aanleg van een grote fietsenstalling in de kelder is een mogelijke oplossing, die niet alleen de ruimtevraag voor fietsen beantwoordt, maar ook de leefbaarheid van het centrum verbetert. Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken wat de meest geschikte oplossingen zijn voor fietsparkeerplekken, zodat de behoeften van de gebruikers worden beantwoord. In het voormalige Hudson’s Bay-pand is daarnaast ook gekeken naar de invloed van de fietsenstalling op de stadsstructuur, en is gebleken dat deze een belangrijk onderdeel is van de renovatie van het gebouw.
Bronnen
- De gemeente Haarlem onderhandelt over een grote fietsenstalling in het oude pand van Hudson’s Bay
- Fietsparkeren en verkeersveiligheid
- Onderzoek naar fietsenstallingen in het voormalige Hudson’s Bay-pand
- Fietsenstalling in het voormalige V&D-pand in Haarlem
- Renovatie van het voormalige V&D-pand tot universiteit
- Onderzoek en betekenis van fietsparkeren
- Herontwikkeling van het voormalige V&D-pand in Den Haag
- Inclusieve benadering van fietsparkeren
- Renovatie van het voormalige V&D-pand tot universiteit
Related Posts
-
Historische en bouwkundige kenmerken van werfkelders langs de Oudegracht in Utrecht
-
Kelder Auto’s in Nijverdal: Klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid en professionele service in de automotief sector
-
Historische kelders in Arnhem: ondergrondse geschiedenis en toepassingen in de huidige bouwsector
-
Kelderen realiseren en renoveren: tips, stappen en specialistische oplossingen
-
Kelders als restaurant: sfeer, geschiedenis en constructieve aspecten in Praag
-
Restaurant "Onder de Kelders" in Leeuwarden: Historische locatie en horecaconcept als inspiratie voor renovatieprojecten
-
Historische locatie en horecaconcept: Restaurant Onder de Kelders aan de Bierkade in Leeuwarden
-
Middeleeuwse Kelders in Zutphen: Architectonische Pracht en Culinaire Inspiratie voor Renovatieprojecten