Schiphol bouwt toekomstbestendige bagagekelder met innovatieve technologie en duurzame benadering

Schiphol is bezig met de voorbereiding van een van de grootste bouwprojecten in de geschiedenis van de Nederlandse luchthaven. De bouw van een nieuwe bagagekelder vormt de kern van de strategische plannen van Schiphol om het huidige bagagesysteem te vervangen en te moderniseren. Met een totale oppervlakte van bijna 32.500 m² en ruim 21.000 m² aan nieuwe bagagesystemen, is de nieuwe kelder van essentieel belang voor de operationele continuïteit van de luchthaven, evenals voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden voor medewerkers. De start van de bouwwerkzaamheden is gepland voor 2026.

Het huidige bagagesysteem en de noodzaak tot vernieuwing

Schiphol beschikt momenteel over 145.000 m² aan bagagesystemen, een oppervlakte vergelijkbaar met die van 29 voetbalvelden. Deze systemen zijn over de jaren opgebouwd en zijn opgedeeld in verschillende zones die elk een levensduur van ongeveer 30 jaar hebben. Nu de komende jaren meerdere gebieden van het systeem aan vervanging of renovatie toe zijn, is het noodzakelijk om een volledig nieuw en betrouwbaar systeem aan te leggen. Dit nieuwe systeem moet het mogelijk maken om het bestaande netwerk te vervangen zonder dat reizigers of luchtvaartmaatschappijen daar hinder van ondervinden.

Het huidige bagagesysteem transporteert dagelijks gemiddeld 130.000 koffers. Tijdens piekdagen, zoals in de zomer, kan dit aantal aanzienlijk stijgen. In totaal rollen er jaarlijks 50 tot 60 miljoen koffers door de bagagekelder van Schiphol. Deze koffers reizen op automatische transportbanden die tot wel 30 kilometer per uur kunnen bewegen. De rit van inchecken tot inladen op het vliegtuig kan variëren van 25 minuten tot wel 45 minuten.

Innovatie en automatisering als kern van de nieuwe kelder

De nieuwe bagagekelder is niet alleen bedoeld om het huidige systeem te vervangen, maar ook om het werk voor bagagemedewerkers makkelijker en efficiënter te maken. Schiphol benadrukt het belang van verbetering van de kwaliteit van werken op de luchthaven. Innovatieve oplossingen op het gebied van automatisering en artificial intelligence (AI) spelen daarbij een centrale rol. Zo worden de bestaande robots in de bagagekelders doorontwikkeld en komen er nieuwe machines die koffers kunnen lossen. Daarnaast zijn er plannen voor autonome voertuigen die in de toekomst karren en containers in de bagagekelder zullen verplaatsen.

Deze ontwikkelingen zullen de belastingsituatie van medewerkers verlichten, terwijl de efficiëntie en betrouwbaarheid van het bagagesysteem tegelijkertijd toeneemt. Hierdoor kan Schiphol blijven voldoen aan de hoge eisen van passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

Bouwteamfase en samenwerking met Dura Vermeer en Mobilis

De bouw van de nieuwe bagagekelder volgt een tweefasen-methode, waarbij aannemers al vroegtijdig worden betrokken bij het ontwerpproces. Dit zorgt voor een efficiëntere en betere uitvoering van het project. De bouwcombinatie Fundament, bestaande uit Dura Vermeer en Mobilis, is voorlopig gegund voor de bouwteamfase. Deze combinatie brengt samen met vaste partners voor grondwerk, bouwkuip, fundaties en gebouwgebonden installaties de benodigde expertise en ervaring mee om een toekomstbestendige bagagekelder te realiseren.

Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure, benadrukt dat deze aanpak leidt tot een betere samenwerking, meer grip op planning, kosten en kwaliteit, en uiteindelijk tot een efficiëntere uitvoering van complexe bouwprojecten op de luchthaven. De voorlopige gunning is overgegaan in een definitieve gunning, wat betekent dat de bouwteamfase volledig op gang is gekomen.

Locatie en toekomstige uitbreidingen

De nieuwe bagagekelder is gepland op de locatie waar een eventuele nieuwe terminal in de toekomst zou kunnen worden gebouwd. Hoewel over een nieuwe terminal nog geen besluit is genomen, is het ontwerp van de nieuwe kelder zo aangepakt dat de mogelijkheid voor een terminal op het dak van de kelder open blijft. Dit betekent dat de kelder onafhankelijk van de terminal kan functioneren, maar tegelijkertijd als een onderbouw voor toekomstige uitbreidingen kan dienen.

Het ontwerp van de nieuwe kelder is daarom een integraal onderdeel van de bredere plannen voor de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. Het is een voorbeeld van het bewust en duurzaam omgaan met tijd, geld en middelen.

Vanderlande ontwikkelt nieuw bagagesysteem

Het nieuwe bagagesysteem dat in de nieuwe kelder wordt geïnstalleerd, wordt ontwikkeld door Vanderlande Industries. Vanderlande is al eerder betrokken bij meerdere bagageafhandelingssystemen van Schiphol en brengt hiermee een sterk historisch kader mee. Het systeem dat nu wordt ontworpen, zal niet alleen beter en sneller zijn, maar ook het werk voor bagagemedewerkers verder ondersteunen. Vanderlande heeft de opdracht via een raamovereenkomst gekregen, en de aanbesteding voor de bouw van de kelder is gepland voor dit jaar.

Duurzaamheid en toekomstgerichtheid

Schiphol benadrukt dat de bouw van de nieuwe bagagekelder niet alleen een technische uitdaging is, maar ook een kans om de luchthaven verder te verduurzamen. De modernisering van de bagagesystemen draagt bij aan een efficiëntere en minder energie-intensieve afhandeling van bagage. Bovendien biedt de nieuwe kelder de mogelijkheid om innovatieve duurzame materialen en energie-oplossingen in te zetten.

Daarnaast is het project een belangrijk onderdeel van de bredere investeringsstrategie van Schiphol, waarbij in de komende vijf jaar 6 miljard euro wordt geïnvesteerd. Hierbij gaat het niet alleen om het verbeteren van de infrastructuur, maar ook om het verbeteren van de werkomstandigheden en de werknemerservaring.

Conclusie

De bouw van de nieuwe bagagekelder op Schiphol is een belangrijke stap in de modernisering en duurzamere ontwikkeling van de luchthaven. Het project combineert technische vernieuwing, menselijke toepassing en strategische uitbreidingsmogelijkheden. Met innovatieve oplossingen op het gebied van automatisering en AI, wordt het werk voor bagagemedewerkers makkelijker, terwijl het huidige systeem op een betrouwbare en efficiënte manier wordt vervangen. De samenwerking met ervaren bouwbedrijven zoals Dura Vermeer en Mobilis, en het ontwerp van Vanderlande, zorgt voor een solide basis voor de toekomst van Schiphol.

De start van de bouwwerkzaamheden is gepland voor 2026, waarna de nieuwe kelder een essentieel onderdeel zal worden van het operationele landschap van de luchthaven. Met dit project zet Schiphol een voorbeeld voor duurzame en toekomstbestendige bouwpraktijken op grote schaal.

Bronnen

  1. Schiphol bouwt nieuwe kelder om bagagesysteem te vervangen
  2. De ondergrondse wereld van Schiphol: dit is de weg die jouw koffer aflegt
  3. Schiphol zet belangrijke stap voor bouw nieuwe bagagekelder
  4. Schiphol-start-met-vernieuwing-en-renovatie-bagagekelders
  5. Schiphol neemt bagagesysteem onder handen
  6. Vanderlande ontwikkelt nieuw bagagesysteem Schiphol
  7. Schiphol zet volgende stap richting bouw nieuwe bagagekelder met Dura Vermeer en Mobilis
  8. Schiphol, Dura Vermeer en Mobilis tekenen contract voor bouwteamfase nieuwe bagagekelder
  9. Schiphol zet volgende stap richting bouw nieuwe bagagekelder met Dura Vermeer en Mobilis

Related Posts