Jort Kelder: Van journalist naar media-onderneemster en columnist

Jort Kelder is een veelzijdig figuur in de Nederlandse media-industrie. Vanaf zijn begin als journalist bij het zakenblad Quote tot zijn huidige rol als columnist, televisiepresentator, en oprichter van eigen media-projecten, Kelder heeft zich op meerdere fronten bewezen. Zijn carrière is getekend door een mix van scherpzijdig journalistiek, televisie-producties, en het creëren van eigen mediaformules. Dit artikel biedt een overzicht van zijn loopbaan, met een nadruk op zijn media-activiteiten, televisieprogramma’s, en andere projecten, op basis van beschikbare informatie uit betrouwbare bronnen.

Begin van de carrière

Jort Kelder begon zijn carrière in de media-industrie als stagiair bij Quote, een zakenblad dat in de jaren negentig een stevige positie had in de Nederlandse pers. Hoewel hij opleiding Nederlands Recht had gevolgd aan de Universiteit Utrecht en in 1990 afstudeerde met een doctorale titel, koos hij ervoor om in de media terecht te komen. Als jonge journalist met een scherpe tong en een eigen wil, groeide hij snel binnen de organisatie, van stagiair tot hoofdredacteur in 1993. Tijdens zijn tijd bij Quote introduceerde hij onder andere het jaarboek Quote 500, waarin jaarlijks de vijfhonderd rijkste inwoners van Nederland worden gelijst.

Kelder vertrok in 2007 als hoofdredacteur, waarna hij zich richtte op televisie. Deze overgang betekende een nieuwe fase in zijn loopbaan, waarin hij zich zou profileren als televisiepresentator en ondernemer in de media-industrie.

Televisie-activiteiten

In 2007 begon Jort Kelder met de productie en presentatie van het ondernemersprogramma Dragon’s Den bij de KRO. Hoewel het programma slechts twee seizoenen liep, was het een begin van zijn televisiecarrière. Hetzelfde jaar startte hij ook met Bij ons in de PC, een serie waarin hij de wereld van de rijke elite verkende. Het programma werd vier seizoenen lang uitgezonden en trok dankzij Kelders nonchalante en charmante presentatie veel kijkcijfers. Het programma richtte zich op de bewoners van de duurste winkelstraat van Nederland, de PC Hoofdstraat in Amsterdam.

Na 2011 stopte Kelder met de KRO en trad hij over naar de Avro. Daar presenteerde hij Hoe heurt het eigenlijk?, een programma dat zich richtte op oude generatie rijke Nederlanders en hun tradities. Het programma richtte zich op etiquette en correcte manieren, iets waar Kelder scherp en onderhoudend over kon schrijven. In een later stadium coproduceerde en presenteerde hij ook Het Snelle Geld, een programma over de Nederlandse financiële cultuur.

Sinds 2006 was Kelder ook actief in de praatprogramma’s, zoals De Wereld Draait Door, waar hij regelmatig gast was en tafelheer. Hier liet hij zijn scherpe journalistieke kant zien, zoals bij afleveringen waarin hij fel in discussie ging met gasten. Hij droeg bij aan de discussie door zijn kritische en soms provocerende opmerkingen, die vaak de aandacht trokken.

Eigen media-activiteiten

In 2008 richtte Kelder, samen met Ronald van de Laar, de website 925.nl op, geïnspireerd op het werkmaandag-woensdag-schema. In 2009 volgde de oprichting van 925TV, waaruit programma’s zoals Bij ons in de BV werden geproduceerd. Deze producties lieten zijn interesse zien voor de Nederlandse maatschappij en economie.

In 2018 en 2019 presenteerde hij het zondagse discussieprogramma Buitenhof, waarin hij onder meer fungeerde als vervanger van Pieter Jan Hagens. In 2020 tot 2024 was hij ook betrokken bij de talkshow Op1, samen met Welmoed Sijtsma. Sinds 2018 presenteert hij het radioprogramma dr Kelder en Co op NPO Radio 1 (AVROTROS). Hier spreekt hij in het weekend over maatschappelijke en politieke onderwerpen en ontvangt hij gepromoveerde gasten. Het programma levert ook de basis voor zijn podcast De Jortcast, die vanaf 2018 uitgezonden wordt.

In 2022 startte Kelder met een tweewekelijkse podcast, De Snobcast, in samenwerking met Yvo van Regteren Altena. Deze podcast richt zich op culturele en maatschappelijke kwesties, waarin Kelder zijn kritische en soms provocerende kant laat zien.

Columnist en publicist

Naast zijn tv- en radiowerk is Kelder ook een regelmatige columnist. Sinds februari 2012 schreef hij een maandelijkse column voor Quote. In 2023 werd hij columnist bij Het Financieele Dagblad, waarin hij zijn visie en kritische standpunt op de maatschappij en economie uitbrengt.

In 2020 ontving hij de Pim Fortuynprijs, een erkenning voor zijn rol in het maatschappelijke debat. Deze prijs benadrukt de invloed die Kelder heeft als columnist en publicist. Zijn column schrijft hij met flair, elegantie en inhoud, zoals uitgelegd in de toespraak bij de uitreiking van de prijs.

Andere projecten en creatieve activiteiten

Naast zijn media-activiteiten is Kelder ook betrokken bij creatieve projecten. Zo richtte hij in 2018 de kledinglijn Jort Collection, die verwijst naar textiele klassiekers. Deze collectie is sartoriaal verwerkt en is bedoeld voor een bepaalde klasse klanten. Tijdens de coronapandemie werd hij betrokken bij een billboardcampagne, waarin hij kantoorknuppels moedigde om zich weer aan het werk te zetten. Kelder presenteert ook voor Suitsupply, waarin hij samen met zijn cameracrew op zoek gaat naar verhalen over kleding en stijl.

Aanwezigheid in reclames en mediaberichten

Kelder was ook betrokken bij reclamespotjes van bekende merken. Zo draaide hij commercials voor Friesland Bank, Sixt, en het parfummermerk YVRA. In 2012 was hij te gast bij Jeroen Pauw in zijn programma 5 jaar later. In 2014 werd hij portretten in het programma Brandpunt Profiel, samengesteld door Eva Jinek aan de hand van interviews met familie en vrienden.

Conclusie

Jort Kelder is een veelzijdig figuur in de Nederlandse media-industrie. Zijn carrière begon als journalist bij Quote, waar hij zich snel bewees als scherpzijdige columnist en redacteur. Vanaf 2007 verlegde hij zijn werk naar de televisie, waar hij zich profileerde met programma’s zoals Bij ons in de PC en Hoe heurt het eigenlijk?. Daarnaast richtte hij eigen media-projecten op, zoals de website 925.nl en de radioprogramma’s dr Kelder en Co en De Jortcast. Zijn columnistwerk bij kranten en tijdschriften benadrukt zijn kritische en provocerende kant, die hem een stevige positie in het maatschappelijke debat heeft gegeven.

Kelder is niet alleen een bekende mediafiguur, maar ook een ondernemer in de media-industrie. Zijn betrokkenheid bij eigen media-producties en zijn aanwezigheid in diverse media-campagnes en programma’s benadrukken zijn breed aan de maatschappij gerichte visie. Zijn werk blijft een inspiratiebron zijn voor anderen in de media-industrie en voor wie het maatschappelijke debat wil voeden.

Bronnen

  1. Jort Kelder - mensenachterhetnieuws.nl
  2. Jort Kelder - Wikipedia
  3. Jort Kelder - Officiële website

Related Posts