Van de Mheen Grondwerken B.V. uit Putten: Uitbreiding, Duurzaamheid en Akoestische Toetsing
In de regio Putten is Van de Mheen Grondwerken B.V. een wettelijk verankerde speler in de bouw- en sloopsector. Het bedrijf, gevestigd aan de Stenenkamerseweg 20, is recent actief geweest in de uitbreiding van zowel zijn vervoerstoestel als de interne inrichting van zijn bedrijfslocatie. Deze ontwikkelingen zijn onder andere gericht op duurzaamheid, akoestische eisen en ruimtelijke aanpassingen aan het bestemmingsplan. In dit artikel worden de technische aspecten, materialen en toepassingen van deze uitbreiding besproken, met een focus op relevante constructieve en regelgevende details.
Uitbreiding van het Vrachtwagenpark en Duurzame Technologie
Van de Mheen Grondwerken heeft in de afgelopen twee jaar drie nieuwe vrachtwagens in gebruik genomen. Deze uitbreiding van het vervoermiddelenpark is een gevolg van de groei van het bedrijf. Directeur Jan van de Mheen benadrukt dat het bedrijf bewust kiest voor jong en fris materiaal, wat gezien wordt als een onderdeel van het professionele beeld dat het bedrijf wil afgeven.
De meest recente toename is een MAN TGS 43.476 8x4 BB, een vrachtwagen die geschikt is voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO is een duurzame brandstof die fossiele brandstoffen kan vervangen en daardoor bijdraagt aan de CO₂-reductie. Dit is een concrete stap in de richting van duurzame vervoerstechnologie binnen de bouwsector.
Bij de configuratie van deze vrachtwagen is aandacht besteed aan technische verbeteringen. Het bekende Wide Spread systeem is geïnstalleerd, wat het netto laadvermogen met 6 ton verhoogt. Daarnaast is het voertuig uitgerust met het HTS-NCH containersysteem van De Jong’s Hydraulische Systemen. Dit systeem maakt het mogelijk om vlakstellen uit te voeren, een handige functie op onverhard terrein. Het voertuig is ook voorbereid voor afvalinzameling, waardoor het zowel als containertruck als afvalwagen ingezet kan worden.
Aan de buitenkant is de vrachtwagen in de bekende metallic rode kleuren van Van de Mheen gespoten door Van Winkoop. Binnen is de cabine op maat ingericht met lederen bekleding, rode stiksels en het MAN logo, wat de professionaliteit van het voertuig benadrukt. De keuze voor een kunststof bumper is gemaakt vanwege esthetische overwegingen, naast de functionele stalen optie.
Ruimtelijke Aanpassingen en Bestemmingsplan
Het grondgebied van Van de Mheen Grondwerken B.V. is onderworpen aan ruimtelijke veranderingen als gevolg van de realisatie van de randweg Henslare II. Hierdoor is het noodzakelijk geweest om de interne inrichting van het bedrijf aan te passen, en is er sprake van een alternatieve ontsluiting vanuit de noordzijde. Deze veranderingen zijn verwerkt in het bestemmingsplan Henslare.
Het plangebied is gelegen tussen de nieuwe randweg en het spoor, in een kernrandzone waar agrarische woningen en bedrijven met bedrijfswoningen afgewisseld worden. De Stenenkamerseweg is omgetoverd tot een autoluw en is aan de overzijde van het spoor ingericht als fietsstraat. Daarom is voor Van de Mheen Grondwerken een alternatieve ontsluiting opgenomen in het bestemmingsplan, zodat het bedrijf kan uitwegen op de nieuwe rondweg.
Beide bedrijven van Van de Mheen (Van de Mheen Grondwerken en Van de Mheen Rail B.V.) zijn voorzien van bedrijfswoningen, die worden verplaatst naar de strook langs de Stenenkamerseweg. Deze woningen behouden hun status als bedrijfswoningen, maar worden nu gelegen in een nieuwere en functioneler ligging. Deze maatwerkoplossing is toegestaan binnen het Regionaal Programma Bedrijventerreinen, omdat het gaat om solitaire bedrijven waarvoor verplaatsing niet maatschappelijk of economisch realistisch is.
Akoestische Eisen en Geluidwering
De uitbreiding van de inrichting van Van de Mheen Grondwerken B.V. is onderworpen aan akoestische toetsing. Door AV Consulting is een onderzoek uitgevoerd om vast te stellen of de geluidseisen worden gehaald. De karakteristieke geluidwering van de gevels varieert van 20 dB tot 24 dB, waarbij een waarde van 20 dB de minimumwaarde uit het Bouwbesluit is. In een nieuwbouwsituatie is het realiseren van deze geluidwering relatief eenvoudig.
De geluidsverontreiniging wordt berekend aan de hand van de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai. De geluidniveaus op de immissieposities ter hoogte van de gevels van de dichtstbijzijnde woningen zijn bepaald via overdrachtsrekeningen met methode II.8. Het resultaat is dat de grenswaarden voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau worden gehaald:
- 50 dB(A) in de dagperiode
- 45 dB(A) in de avondperiode
- 40 dB(A) in de nachtperiode
Daarnaast voldoet de inrichting aan de geluidseisen voor piekniveaus en verkeersaantrekkende werking. Ook wordt voldaan aan de trillingseisen uit de SBR-richtlijn B. Voor eventuele toekomstige bedrijfs- of woningbouw moet opnieuw worden bekeken wat passende akoestische maatregelen zijn, zoals het aanbrengen van een dove gevel of het aanleggen van een scherm in de buurt van de ontvanger.
Luchtkwaliteit en Milieubeheer
Het milieubeheer is een belangrijk aspect bij de uitbreiding van bedrijven in de regio. De Wet Milieubeheer (Wm) legt eisen op aan de luchtkwaliteit in de buitenlucht. De meest kritische stoffen zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). Voor beide stoffen zijn grenswaarden vastgesteld, zowel voor de huidige situatie als voor de toekomst.
In het kader van de revisievergunningen zijn PM10 en NO2 verspreidingsberekeningen uitgevoerd. Voor Van de Mheen Grondwerken is vastgesteld dat de totale NOx-uitstoot 237 kg/j is en de PM10-uitstoot 45,5 kg/j. Deze waarden voldoen aan de eisen van de Wet Milieubeheer. Hiermee wordt bevestigd dat de uitbreiding van het bedrijf geen negatief effect heeft op de luchtkwaliteit in de regio.
Duurzaamheid en Milieubesparing
Duurzaamheid is een kernaspect in de strategie van Van de Mheen Grondwerken. De aankoop van HVO-geëngineerde vrachtwagens is een duidelijk voorbeeld van de inzet op milieubesparing. HVO is een duurzame brandstof die gemaakt wordt uit plantaardige olie en kan als directe vervanger voor diesel dienen. Hiermee wordt de CO₂-uitstoot van het vervoer gereduceerd, zonder dat er grote wijzigingen nodig zijn aan de bestaande voertuigen.
Naast HVO is er ook aandacht voor efficiëntie. De MAN TGS 43.476 is ontworpen voor zware lasten en biedt een hoge mate van wendbaarheid. Het Wide Spread systeem verhoogt het laadvermogen en maakt het voertuig geschikt voor zowel zand- en grindtransport als afvalinzameling. Hierdoor wordt het mogelijk om meerdere diensten uit te voeren met één voertuig, wat leidt tot minder verkeer en lagere emissies.
Conclusie
Van de Mheen Grondwerken B.V. is een actieve onderneming in de bouw- en sloopsector die recent is uitgegroeid in zowel haar vervoerstoestel als haar interne inrichting. Deze uitbreiding is zorgvuldig afgestemd op de ruimtelijke realiteiten in de regio Putten en past zich aan aan de eisen van het bestemmingsplan. De keuze voor duurzame technologieën zoals HVO-voertuigen benadrukt het streven van het bedrijf naar milieubesparing en duurzaamheid.
De akoestische toetsing en de milieubeheer-eisen zijn zorgvuldig benaderd, met aandacht voor zowel geluids- als emissiecontrole. Hiermee is vastgesteld dat de uitbreiding geen negatief effect heeft op de omgeving. Deze benadering benadrukt de professionaliteit en verantwoordelijkheid die het bedrijf toont in haar dagelijkse activiteiten.
Bronnen
Related Posts
-
Uurtarieven en kosten van grondwerkers: Een overzicht voor projecteigenaars en bouwbedrijven
-
Uurtarieven en kosten van ervaren grondwerkers: een overzicht voor projecteigenaars en bouwbedrijven
-
Het loon van een grondwerker: Inzichten, cryptogrammen en praktische toepassing in de bouwsector
-
Het loon van een grondwerker in de context van cryptomunten en loonvormen
-
Van Loon Grondwerken BV Wouw: Kwaliteit en ervaring in grond- en groenprojecten
-
Van Bree Grondwerken in Someren: Expertise in Grondwerken voor Bouw, Renovatie en Onroerend Goed
-
Van Beirendonck Grondwerken: Expert in Grondwerken en Tuinaanleg in de Regio Lille
-
Historische inkomsten in oorlogstijd: een verkenning van verraad en financiële compensatie