Cao voor bestuurders in het funderend onderwijs 2024: Afspraken, ontwikkelingen en toekomstvisie

In het funderend onderwijs is de afsluiting van cao-afspraken voor 2024 en verder een belangrijke stap in de professionele ontwikkeling en het salarisbeleid voor onderwijsbestuurders. Deze collectieve arbeidsovereenkomst (cao) regelt onder andere het loon, de werktijden, rechten en plichten van bestuurders in het primair en voortgezet onderwijs. De afgelopen jaren is er sprake geweest van een integratieproces van twee afzonderlijke cao’s in één, wat heeft geleid tot een bredere, cohesievere overeenkomst voor bestuurders in het funderend onderwijs. In dit artikel worden de belangrijkste ontwikkelingen, afspraken en toekomstvisies rond de cao voor bestuurders in het funderend onderwijs voor 2024 en 2025 besproken.

Afspraken in de cao voor bestuurders funderend onderwijs 2024

In 2022 werd een belangrijke stap gezet: de VvOB (Vereniging voor Onderwijsbestuurders) en de VTOI-NVTK (Vereniging van Onderwijsinstellingen, Onderwijsadviseurs en Onderwijsbedrijven) bereikten een akkoord over een geïntegreerde cao voor bestuurders in het funderend onderwijs, zowel in het primair (PO) als voortgezet onderwijs (VO). Dit betekent dat bestuurders in zowel PO als VO sinds 2022 onder één cao vallen. Deze integratie is het resultaat van onderhandelingen en een duidelijke wens van betrokken partijen om samenwerkingsverbanden en consistente afspraken te bevorderen.

In 2024 zijn de partijen weer aan de onderhandelingstafel gegaan om de cao verder te verankeren en aan te passen aan de huidige werkelijkheid in het onderwijs. De nieuwe cao voor 2024 bevat meerdere wijzigingen en verduidelijkingen, met name rond het overgangsrecht en salarisontwikkeling.

Salarisontwikkeling in de cao

Een van de centrale punten in de cao voor 2024 is de salarisontwikkeling. De partijen hebben besloten om een combinatie van procentuele verhoging en een nominaal bedrag toe te passen. Dit model maakt het mogelijk om zowel een globale loonstijging te realiseren als individuele situaties te berüven.

In 2024 werd er sprake van een algemene verhoging van 3,2%. Deze verhoging gold voor de looptijd van 1 maart 2023 tot 1 maart 2024. In 2025 is het salarisbeleid iets gewijzigd. Er is gekozen voor een combinatie van een percentage- en nominaal bedrag, zodat zowel actuele situaties als structurele ontwikkelingen in rekening worden genomen. De exacte percentages en bedragen zijn reeds gepubliceerd, en de nieuwe cao is sinds 1 maart 2025 van kracht.

Overgangsrecht en technische aanpassingen

Een ander belangrijk aspect in de cao voor 2024 is het overgangsrecht. In het kader van de cao zijn technische aanpassingen gedaan aan het overgangsrecht, zodat dit beter aansluit bij de huidige situatie en de algemene cao-teksten. Hierdoor is het overgangsrecht duidelijker gedefinieerd, en is er sprake van een reparatie voor bepaalde bestuurders die per 1 januari 2022 onder het overgangsrecht zijn gekomen.

Deze aanpassingen zijn geïnspireerd door de tekst en toelichting van de WNT (Wetgeving en Normering in het Onderwijs). Het doel is om het overgangsrecht te verduidelijken en te verankeren in een consistente juridische kader.

Toekomstvisie en het werkplan van de VvOB

De VvOB, in samenwerking met andere cao-partijen, heeft in 2024 ook een nieuwe fase ingezet. Deze fase is gericht op het uittekenen van een duidelijke visie en het opstellen van een concreet werkplan. Jan Jacob van Dijk, de nieuwe voorzitter van de VvOB, heeft een belangrijke rol gespeeld in deze fase. Zijn benoeming is niet alleen een persoonlijke overgang, maar ook een gelegenheid om de positie van bestuurders in het funderend onderwijs te versterken.

In samenwerking met de andere bestuursleden heeft Jan Jacob een document opgesteld waarin de positie en verantwoordelijkheden van de VvOB en de onderwijsbestuurder worden beschreven. Het doel is om in de komende jaren een duidelijke focus te creëren voor de vereniging en deze concreet te maken in een werkplan. Dit werkplan is een aanvangspunt voor verdere acties, inclusief de ALV (Algemene Ledenvergadering).

Inspiratie en leiderschap in het onderwijsbestuur

Tijdens de ALV’s van de VvOB zijn verschillende sprekers ingeschakeld om inspiratie te geven. René Weijers, bestuursadviseur en expert op het gebied van leiderschap, heeft bijvoorbeeld ingegaan op de rol van de bestuurder in het onderwijs. Volgens Weijers brengen de beste bestuurders bekwaamheid en morele verstandigheid samen. Zij weten niet alleen hoe ze hun organisatie kunnen leiden, maar ook hoe ze ethische en maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen vermengen.

Praktische voorbeelden en toekomstuitdagingen

Het thema van de ALV in 2025 was “sturingsoverload in het onderwijs”. Tijdens deze bijeenkomst werden gespreksrondes georganiseerd om dit onderwerp verder te verduidelijken en oplossingen te ontwikkelen. Het doel was om niet alleen problemen te bespreken, maar ook actie te ondernemen. Deze sessie was gericht op oplossingsgerichte discussies, met als uitgangspunt dat de bestuurders zelf de randvoorwaarden voor hun werk moeten creëren.

De rol van de VvOB in het onderwijsbestuur

De VvOB speelt een centrale rol in de onderhandelingen, verdediging en uitvoering van de cao voor onderwijsbestuurders. De vereniging streeft naar een professionalisering van de rol van bestuurder en wil deze positie verder verankeren in het onderwijslandschap. Het voorstellen van nieuwe bestuursleden, zoals Arn Bressers, is een bewijs van de vereniging’s toewijding aan het behoud en verbeteren van de positie van bestuurders in de toekomst.

De ALV’s en lidmaatschap

De ALV’s van de VvOB zijn een platform voor discussie, inspiratie en besluitvorming. In 2022, 2023 en 2024 zijn deze vergaderingen opnieuw succesvol geweest. De VvOB streeft naar een open, betrokken lidmaatschap en nodigt daarom regelmatig leden uit voor deze vergaderingen. De ALV’s zijn niet alleen een juridische verplichting, maar ook een kans om te leren, te delen en te groeien.

Conclusie

De cao voor bestuurders in het funderend onderwijs is in 2024 verder ontwikkeld en uitgebreid. De integratie van PO- en VO-cao’s in één overeenkomst is een belangrijke stap in de professionalisering en verankering van de rol van bestuurder. De afspraken over salarisontwikkeling, overgangsrecht en werktijden zijn belangrijk voor zowel de bestuurders zelf als de instellingen waarin zij werken.

Buiten de juridische en financiële aspecten is er ook aandacht voor leiderschap, moreel besef en toekomstvisie. De VvOB en andere partijen werken aan een sterke positie voor onderwijsbestuurders, zowel op individueel als op collectief niveau. Dit maakt dat de cao niet alleen een wettelijk kader is, maar ook een uitdrukking van waarden en visies in het onderwijsbestuur.

Bronnen

  1. VvOB Nieuws
  2. Sectorrapportage VO 2024

Related Posts