Fundering en digitale innovatie: hoe Topicus transparantie en onderwijs ondersteunt
In de loop der jaren zijn zowel funderingssystemen in de bouwsector als digitale innovaties in het onderwijs ontwikkeld tot belangrijke thema’s voor respectievelijk woningbezitters en scholen. Funderingsschade kan drastische gevolgen hebben voor de waarde van een woning, terwijl digitale toegankelijkheid en toepassing in het onderwijs een essentiële rol speelt in de toekomst van het onderwijsveld. Het bedrijf Topicus, een acteur in zowel de bouwsector als het educatieve domein, speelt een sleutelrol in beide contexten.
Dit artikel geeft een overzicht van de relevante ontwikkelingen rondom fundering en digitale innovatie, met een focus op de rol van Topicus en de maatregelen die genomen worden om problemen te voorkomen of op te lossen. De informatie is gebaseerd op vertrouwbare bronnen en betreft zowel praktische toepassingen als beleidsgerichte initiatieven.
Funderingsrisico’s en transparantie
Een fundering vormt de basis van ieder woningproject en bepaalt voor een groot deel de duurzaamheid en de waarde van een woning. In Nederland zijn ruim 10% van de woningen gebouwd op houten funderingen. Deze houten palen kunnen na verloop van tijd gaan rotten, wat leidt tot funderingsschade. Dit is een toenemend probleem dat vaak onder het radarscherm blijft totdat schade zichtbaar wordt.
Om dit probleem te ontrafelen, biedt Deltascoop, een initiatief van Topicus, via de website wonenmetwater.nl inzicht in de status van houten funderingspalen. Hiermee kunnen woningbezitters en kopers een indicatie krijgen van de risico’s die hun woning loopt. Deze transparantie is essentieel voor het bepalen van de huidige en toekomstige waarde van een woning. Hypotheekverstrekkers zien dit als een belangrijk onderdeel van hun klantenservice, omdat zij hun klanten willen ondersteunen bij het inzichtelijk maken van eventuele funderingsproblemen.
Het gebruik van houten funderingen is een typisch Nederlands vraagstuk, dat zich met name in regio’s voordoet die gevoelig zijn voor wateroverlast. De oplossing ligt niet alleen in het detecteren van bestaande schade, maar ook in het verhinderen van verdere verslechtering door adequate maatregelen.
Digitalisering in het funderend onderwijs
Parallel aan de bouwsector speelt Topicus ook een rol in de digitalisering van het funderend onderwijs, een thema dat steeds meer aandacht krijgt. In een visiebrief van minister Robbert Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) wordt benadrukt dat digitalisering een positieve rol kan spelen in het onderwijs, zolang het verantwoord en doelgericht wordt ingezet.
De visie richt zich op het ondersteunen van leraren bij de toepassing van digitale middelen. Daarbij benadrukt de minister dat digitalisering een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van de overheid, schoolbesturen en andere actoren in het onderwijssysteem. Het is echter nog niet duidelijk hoe deze verantwoordelijkheid precies verdeeld moet worden. De Adviesgroep Regie op ICT benadrukte eerder het belang van duidelijke wettelijke kaders en financiële ondersteuning voor schoolbesturen om digitale verantwoordelijkheden te kunnen omzetten in praktijk.
Daarnaast heeft het ministerie een onderzoek gestart naar de landelijke ICT-basisinfrastructuur voor toekomstbestendig onderwijs. Dit betreft het ontwikkelen van een ICT-landschap dat veilig, efficiënt en flexibel is en aansluit op de behoeften van scholen. In de zomer van 2024 zal de minister de Kamer informeren over de uitkomsten van dit onderzoek.
Toegankelijkheid van digitale leermiddelen
De digitale overgang in het onderwijs vraagt ook om een beter begrip van de toegankelijkheid van leermiddelen. TOEGANG.ORG, een initiatief van Topicus.Education in samenwerking met Pair Education, is ontwikkeld om digitale leermiddelen betrouwbaar en standaardcompliant toegankelijk te maken. Hierbij wordt de ECK-standaard (Educatieve Ketens Standaarden) gevolgd, die zorgt voor consistente toegang tot digitale content voor scholen.
Kleine uitgeverijen, die vaak innovatief lesmateriaal produceren, worden vaak tegengehouden door de hoge eisen en kosten bij het implementeren van digitale toegang. TOEGANG.ORG ondersteunt deze uitgeverijen bij het leveren van digitale content en zorgt voor een gelijk speelveld tussen grote en kleine educatieve leveranciers. Voor scholen betekent dit dat ze met minder administratieve rompslomp beter toegang hebben tot divers leermateriaal.
De rol van digitale tools tijdens de coronacrisis
De coronapandemie heeft de digitalisering van het onderwijs versneld. Zoals uit een artikel in FD.nl blijkt, stuitte Dirk Jan Timmer, directeur onderwijs bij Topicus, op een toegenomen vraag naar digitale onderwijsplatforms. Binnen korte tijd steeg het gebruik van Gynzy van 50.000 naar 300.000 leerlingen. Dit toont aan hoe essentieel digitale tools zijn geworden om het onderwijs continu te houden bij scholsluitingen.
De app Parro, ook ontwikkeld door Topicus, bleek eveneens van groot belang bij het faciliteren van communicatie tussen leerkrachten en ouders. In één dag steeg het aantal contactmomenten met 300.000 naar meer dan 1 miljoen. Deze toename benadrukt de cruciale rol van digitale tools in tijden van onzekerheid.
Toch benadrukte Timmer ook dat digitale lessen het klaslokaal niet volledig kunnen vervangen. Het is een ondersteunend hulpmiddel, maar geen alternatief voor persoonlijke interactie en lokaal onderwijs. De visie op digitalisering in het onderwijs moet dus niet gericht zijn op volledige vervanging, maar op integratie en versterking van bestaande onderwijsmethoden.
Digitalisering en leermiddelen: kosten en alternatieven
Het gebruik van digitale leermiddelen brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals de prijsontwikkeling en de afhankelijkheid van grote technologiebedrijven. In een tussenrapportage over de prijsontwikkeling van leermiddelen wordt onderzocht hoe kosten verlopen en of er ruimte is voor alternatieven. De bevindingen wijzen op een stijgende kostenontwikkeling, die voor scholen en ouders financieel lastig kan zijn.
Daarnaast wordt in een apart rapport gekeken naar alternatieven voor BigTech in het onderwijs. Het idee is om educatieve technologie minder afhankelijk te maken van grote internationale bedrijven, wat kan leiden tot meer diversiteit en innovatie op het gebied van digitale leermiddelen.
Het beleidsadvies over de ICT-basisinfrastructuur voor het funderend onderwijs benadrukt de noodzaak van een robuuste en toekomstbestendige digitale infrastructuur. Hierbij gaat het niet alleen om hardware en software, maar ook om afspraken, standaarden en samenwerking tussen actoren in het onderwijssysteem.
Conclusie
Zowel funderingsrisico’s in de bouwsector als de digitale transformatie in het onderwijs vormen belangrijke thema’s voor huidige en toekomstige actoren in respectievelijk de woningeconomie en het onderwijsveld. Funderingsschade in Nederland is een groeiend probleem dat door transparantie en innovatie kan worden onderzocht en beheerst. Hier speelt Topicus een sleutelrol via initiatieven als wonenmetwater.nl, die woningbezitters inzicht bieden in de staat van hun fundering.
In het onderwijs dient digitale toegankelijkheid en toepassing als ondersteuning van het leren en onderwijzen, maar vraagt het om een verantwoorde aanpak. De visie van minister Dijkgraaf benadrukt dat digitalisering een gezamenlijke verantwoordelijkheid is en dat het niet alleen om technologie gaat, maar ook om beleid, samenwerking en ondersteuning van leerkrachten.
Door middel van initiatieven zoals TOEGANG.ORG en de onderzoeken naar ICT-basisinfrastructuur en leermiddelen, wordt er gewerkt aan een toekomstbestendig onderwijssysteem dat zowel innovatief als toegankelijk is. Digitale tools kunnen de educatieve keten versterken, maar moeten zorgvuldig worden ingezet om de kwaliteit van het onderwijs te behouden.
Zowel in de bouwsector als in het onderwijs is het van essentieel belang dat innovatie en technologie worden gebruikt om risico’s te verminderen, kwaliteit te verbeteren en toegang te vergroten. Met de juiste voorbereiding en samenwerking is het mogelijk om deze uitdagingen aan te pakken en een sterke basis te leggen voor de toekomst.
Bronnen
- Topicus geeft inzicht in status van woningfundering
- Digitaal onderwijs zonder gedoe
- Minister Dijkgraaf deelt visie op digitalisering in funderend onderwijs
- FD.nl: Keuze genoeg, maar digitale lessen kunnen klaslokaal niet vervangen
- Visiebrief digitalisering in funderend onderwijs
- Digitalisering en leermiddelen in het funderend onderwijs
Related Posts
-
Funderingen van huizen uit 1900: geschiedenis, bouwmethoden en huidige risico's
-
Stappenplan voor het herstellen en gieten van een fundering van een woning
-
Fundering van huizen en gebouwen langs de spoordijk in 1932: Materialen, technieken en historische context
-
Fundering en bouwtechniek van jaren '30 woningen in de buurt van de Spoordijk
-
Duurzame fundering op basis van schelpen: een innovatieve oplossing voor de huidige bouwsector
-
Funderingsherstel: Kostprijs, Methoden en Factoren die van Belang zijn
-
Funderingsproblemen herstellen: Stappenplan en aanpak voor duurzame oplossingen
-
Funderingsplaten: Toepassing, voordelen, nadelen en uitvoering