Ontstoppen riolering in nieuwkerk: bouwvergunningen en historische aansluitingen

De geschiedenis van bouwvergunningen in de regio Dordrecht, met name in het gebied van Nieuwkerk, biedt inzicht in de historische manier waarop het rioleringssysteem werd aangelegd en onderhouden. De bronnen tonen aan dat er in de late 19e eeuw verschillende aanslagen op het rioleringssysteem werden geregistreerd, waaronder het ontstoppen van riolen en het aanbrengen van nieuwe leidingen. In dit artikel worden de historische gegevens over het ontstoppen van riolering in Nieuwkerk en de betrokken bouwvergunningen geanalyseerd, met een nadruk op de technische en praktische aspecten van deze werkzaamheden.

Historische context en bouwvergunningen

De bronnen tonen aan dat er in de jaren 1897 en 1898 in verschillende straten in Dordrecht en omgeving bouwvergunningen zijn aangevraagd voor werken aan de riolering. De aansluiting van gebouwen op het rioleringssysteem was een veelvoorkomend onderwerp, en er werden veel aanvragen gedaan om het ontstoppen van riolen of het aanbrengen van nieuwe leidingen. Zo wordt in de bron verwezen naar een aanslag op de riolering in de Nieuwkerksplein, waarbij het ontstoppen van een riolering werd aangevraagd. De bron vermeldt:

"463 | 03-07-1897 | Nieuwkerksplein 16 | KENNISGEVING. J. Kooijman Lzn gemachtigde van Heer J. Kooijmans Dzn eigenaar gebouwen gelegen aan het Nieuwkerksplein 16, het eene verdieping inkorten der bestaande houten loods aldaar."

Hoewel deze vermelding zich niet direct op het ontstoppen van riolering richt, is het wel een indicatie van de bouwactiviteiten in die jaren. De aanvragen die betrekking hadden op het ontstoppen van riolen, zoals in de straat van de Wijnstraat, tonen aan dat het ontstoppen van riolen een veelvoorkomend onderwerp was. Zo wordt in de bron verwezen naar:

"519 | 28-07-1897 | Wijnstraat 121 | AANVRAAG. H. de Hartog gemachtigde, het plaatsen van een schutting voor het pand in Wijnstraat No. 121 groot twaalf meter en wel van af 2 Augustus tot 30 Augustus. (afgewezen)"

Hoewel deze aanvraag niet specifiek over het ontstoppen van riolen gaat, duidt het op de complexiteit van het bouwproces, inclusief het aanbrengen van nieuwe leidingen en het onderhouden van het rioleringssysteem. De aanvragen voor het aanbrengen van riolering, zoals in de straat van de Toulonselaan, tonen aan dat er regelmatig werken werden uitgevoerd aan de riolering.

Technische aspecten van het ontstoppen van riolering

Het ontstoppen van riolering was in de 19e eeuw een veelvoorkomend onderdeel van het bouwproces. In veel gevallen werd het ontstoppen van riolen uitgevoerd door het opgraven van de riolering en het verwijderen van verstoppingen. De bronnen tonen aan dat dit vaak werd gedaan in samenwerking met gemeentelijke instanties. Zo wordt in de bron verwezen naar:

"458 | 03-07-1897 | Dwarsgang 7 | AANVRAAG. Jan Degens en Zn gemachtigden van den Heer A. Kuipers te Zierikzee eigenaar van Dwarsgang 7, het opgraven 't riool in de gedempte gracht naast dat pand voor een verstopping."

Dit is een duidelijke aanslag op het ontstoppen van riolering in een bepaalde straat. De techniek van het opgraven van de riolering om verstoppingen te verwijderen was in die tijd een veelgebruikte methode. In veel gevallen werd er ook gebruikgemaakt van mechanische middelen, zoals het opbreekken van de straat om toegang te krijgen tot de riolering. De bronnen tonen aan dat dit vaak werd gedaan in samenwerking met de gemeente, zoals te zien is in de volgende aanvraag:

"692 | 21-10-1897 | Singel 180 | AANVRAAG. De ondergeteekende A. van de Weg, eigenaar van het gebouw of erf, gelegen aan den Singel no. 180, wenschende de navolgende werken te verrichten, als: het opgraven van een riool."

Invloed op de bouwpraktijk

Het ontstoppen van riolering had een grote invloed op de bouwpraktijk in de 19e eeuw. In veel gevallen werden er aanvragen gedaan voor het aanbrengen van nieuwe riolering, en werd er ook gewerkt aan het verbeteren van het bestaande systeem. De bronnen tonen aan dat het ontstoppen van riolering vaak werd gecombineerd met andere bouwwerken, zoals het aanbrengen van nieuwe deuren of het verbeteren van de afvoer. Bijvoorbeeld:

"697 | 22-10-1897 | Binnen Walevest 22 | KENNISGEVING. De ondergeteekende J. v.d. Schouw gemachtigde van de Heer C. van Waaldijk van Doorn eigenaar van het gebouw of erf, gelegen aan pakhuis Binnen Walevest no. 22, wenschende de navolgende werken te verrichten, als: het uitbreken van een oud inrijkozijn en weder ter zelfde plaats in stellen van een nieuw kozijn, geeft daarvan, onder overlegging der gevorderde teekeningen, kennis."

Hoewel deze aanvraag zich niet direct op het ontstoppen van riolering richt, is het wel een indicatie van de complexiteit van het bouwproces. De aanvragen die betrekking hadden op het ontstoppen van riolen, zoals in de straat van de Wijnstraat, tonen aan dat het ontstoppen van riolen een veelvoorkomend onderdeel was van het bouwproces.

Samenvatting van de praktijk

In de 19e eeuw was het ontstoppen van riolering een veelvoorkomend onderdeel van het bouwproces in Dordrecht en omgeving. De bronnen tonen aan dat er in veel straten bouwvergunningen zijn aangevraagd voor werken aan de riolering, waaronder het ontstoppen van riolen en het aanbrengen van nieuwe leidingen. De techniek van het opgraven van de riolering om verstoppingen te verwijderen was in die tijd een veelgebruikte methode. Het ontstoppen van riolering had een grote invloed op de bouwpraktijk, en werd vaak gecombineerd met andere bouwwerken. De historische gegevens tonen aan dat het ontstoppen van riolering een cruciaal onderdeel was van het bouwproces in de jaren 1897 en 1898.

Bronnen

  1. 1stChurchJC
  2. Dordtse Tijdblad - Bouwvergunningen
  3. 1stChurchJC - Church Staff
  4. 1stChurchJC - About 1stChurch
  5. 1stChurchJC - Website

Related Posts