Het afwerken van gipsbeelden: technieken, processen en eindresultaten

Het afwerken van gipsbeelden is een essentieel proces in de kunstwereld, met name bij het vervaardigen van bronzegesoten kunstwerken. Tijdens dit stadium wordt het gipsen model of de gipsmal in detail afgewerkt, voorbereid op het gieten, en eventueel zelfs als afgerond kunstwerk afgemaakt. In dit artikel wordt een diepgaande inzicht gegeven in de technieken en processen die betrokken zijn bij het afwerken van gipsbeelden, inclusief de rol van gips in het brons-gietenproces, de verschillende gietmethoden, en de stappen die nodig zijn om een gipsbeeld klaar te maken voor verdere bewerking of restauratie.

Inleiding

Gipsbeelden spelen een belangrijke rol in de productie van kunstwerken, met name in de bronsindustrie. Gips is een vuurvast materiaal dat vaak gebruikt wordt als mal of omhulsel in het proces van zandgieten en verloren was gieten. Na het gieten en het afkoelen van het brons is het gips vaak verder te gebruiken voor het afwerken van het kunstwerk. Het afwerken van gipsbeelden is echter ook relevant voor restauraties, zoals bijvoorbeeld bij gesatineerde glasbeelden van René Lalique, waarbij gips gebruikt wordt om ontbrekende delen te reconstrueren.

In dit artikel worden de technieken en processen beschreven die bij het afwerken van gipsbeelden betrokken zijn, met name in het kader van bronsgieten. We zullen hierbij ook de betekenis van gips in de verschillende gietmethoden bespreken, en hoe het bijdraagt aan het eindresultaat van het kunstwerk.

Het gipsen model in bronsgieten

Een van de meest gebruikte technieken bij het vervaardigen van bronzekunstwerken is de verloren was methode (Frans: cire perdue). In deze methode wordt eerst een model gemaakt van was, dat vervolgens in een gipsen mal wordt ingebed. Het model wordt vervolgens uitgestookt, waardoor een holte ontstaat waarin het gesmolten brons gegoten kan worden.

Het proces van het maken van een gipsmal

Na het vervaardigen van het wasmodel wordt dit ingebed in een vuurvaste gipsmal, die meestal bestaat uit een mengsel van gips en gravel of chamotte (een soort klei). Tijdens het uitstoken (verhitten) in een oven smelt de was weg, waardoor een holte ontstaat. Deze holte is exact het spiegelbeeld van het oorspronkelijke wasmodel en wordt gebruikt om het brons te gieten.

Het gipsen blok dat ontstaat tijdens het uitstokenproces is robuust en vuurvast. Het is ontworpen om de hoge temperaturen van het gesmolten brons te verdragen, meestal tussen de 1000 graden Celsius. De afkoeling van het brons in het gipsen blok is een langzaam proces, waarbij de kunstwerken uiteindelijk worden verwijderd uit de gipsmal.

Het uitpakkingsproces van een bronzekunstwerk

Na het gieten en het afkoelen van het bronzekunstwerk begint het uitpakkingsproces. Dit is een belangrijk stadium in het afwerken van het kunstwerk, waarbij het gipsen materiaal wordt verwijderd en de eerste stappen worden gezet naar het eindresultaat.

Verwijdering van gipsrestanten

De gipsrestanten worden eraf gespoten. Dit betreft zowel de buitenste gipslaag als de restanten van de ontluchtingskanalen. De ontluchtingskanalen zijn kleine openingen die tijdens het gieten nodig zijn om de lucht te laten ontsnappen. Zodra het brons is gegoten en is afgekoeld, zijn deze kanaaltjes niet langer nodig en moeten ze worden verwijderd.

Naast het afspuiten wordt ook de giethuid verwijderd. De giethuid is een korrelige, doffe laag die zich vormt op het oppervlak van het kunstwerk tijdens het gieten. Deze laag ontstaat door de chemische interactie tussen het vloeibare brons en de gipsen mal. De giethuid kan worden weggeborsteld of gepolijst met een staalborstel of een slijptol.

Ciseleren en afwerken

Nadat de gipsrestanten en de giethuid zijn verwijderd, begint het ciseleren en afwerken van het kunstwerk. Dit is een fijne bewerkingsfase waarin het kunstwerk zijn uiteindelijke vorm krijgt. Het ciseleren gebeurt met behulp van speciale gereedschappen zoals riffelvijltjes, graveerstekers, ciseleerponsen en –hammers.

Het ciseleren vereist veel geduld en precisie. Het is een kunst die niet alleen technisch, maar ook emotioneel is. Het eindresultaat is een bronzekunstwerk dat detailrijk en uniek is.

Gipsbeeld afwerken in zandgieten

Naast de verloren was methode wordt ook de zandgiettechniek gebruikt. Deze methode is iets eenvoudiger en wordt vaak toegepast voor grotere of massieve beelden.

Het zandgietenproces

Bij deze methode wordt het model gemaakt van gips, hout of kunststof. Dit model wordt in een raamhelft gelegd, waarbij eerst olie wordt aangebracht om te voorkomen dat het model vastzit in het zand. Daarna wordt vormzand aangebracht en aangestampt. Dit proces wordt herhaald voor de andere raamhelft. Zodra het zand is verhard, worden de raamhelften verwijderd en het model eruit gehaald.

Daarna worden kanaaltjes gemaakt vanaf de gietmond en vanaf de vorm naar de rand om zowel het gesmolten brons als de lucht te leiden. Na het aanbringen van de zandvorm wordt deze weer op elkaar gezet en het brons wordt gegoten.

Afwerken na zandgieten

Het afwerken na zandgieten is vergelijkbaar met het proces bij verloren was gieten. De raamhelften worden verwijderd, de restanten van het zand worden weggespoten, en het kunstwerk wordt afgeklopt en gepolijst. Daarna volgt het ciseleren en patineren, zodat het kunstwerk zijn eindvorm en kleur krijgt.

Gips in restauratieprojecten

Gips speelt ook een rol in restauratieprojecten, zoals bijvoorbeeld bij het restaureren van glasbeelden van René Lalique. Bij deze restauraties wordt gips gebruikt om ontbrekende delen van het beeld aan te vullen.

Het restauratieproces

Bij de restauratie van de beeldjes "Taureau Sacré" van René Lalique, die oorspronkelijk uit 1938 dateren, is gekozen voor een restauratiemethode die gelijkenis vertoont met de Japanse Kintsugi-techniek. Deze methode benadrukt de beschadiging van het object, maar verfraait het door het ontbrekende deel te herstellen en het met goud of zilver te vergulden.

De restauratie begint met het maken van een siliconenmal van het ontbrekende deel. Deze mal wordt vervolgens gebruikt om een gipsaanvulling te maken. Nadat het gips is verhard, wordt het gedeelte verguld met bladgoud. Dit geeft het beeld niet alleen een visueel aantrekkelijk resultaat, maar ook een historisch waardevolle toetsing.

Gips en het eindresultaat

Of je nu werkt met verloren was gieten, zandgieten of restauratiewerk, gips speelt een centrale rol in het proces van het afwerken van kunstwerken. Het is een vuurvast materiaal dat niet alleen als mal dienst doet, maar ook als hulp bij het afwerken van het kunstwerk.

Het belang van precisie

Het afwerken van gipsbeelden vereist precisie en aandacht voor detail. Dit geldt zowel voor de vervaardiging van het kunstwerk als voor de restauratie. Een verkeerd afgewerkt kunstwerk kan leiden tot structurele problemen, een minder duidelijke vorm of een verkeerd patine-effect.

Het ciseleren en afwerken van het kunstwerk is een kunst op zich. Het vereist niet alleen technische kennis, maar ook een gevoel voor vorm, kleur en uitstraling. Het is een proces dat vaak weken of zelfs maanden in beslag neemt, vooral bij complexere beelden of bij restauraties.

Patineren en het eindresultaat

Een belangrijke fase in het afwerken van een kunstwerk is het patineren. Patine is een chemische behandeling waarmee kleur wordt toegevoegd aan het bronzekunstwerk. De kleurvariatie loopt meestal van ‘bleek groen’ tot ‘bronsbruin’, afhankelijk van de gebruikte chemicaliën en de toepassingstijl.

Patineren gebeurt meestal met behulp van chemicaliën en een brander. Het is een gevoelig proces dat vereist dat men goed oplet bij het toepassen van de kleuren en het verwarmen van het kunstwerk. Een goed afgewerkte patine geeft het kunstwerk niet alleen een esthetische waarde, maar ook een karakteristieke uitstraling die uniek is voor het object.

Onderhoud van bronzen kunstwerken

Nadat een kunstwerk is afgewerkt, is het belangrijk om er ook voor te zorgen dat het goed wordt onderhouden. Het onderhoud van bronzekunstwerken is een essentieel onderdeel van het proces, vooral als het kunstwerk buiten staat of regelmatig gebruikt wordt.

Eenvoudige onderhoudstips

Voor een optimale uitstraling van een bronzen kunstwerk wordt aangeraden om regelmatig een dun laagje bijenwas aan te brengen. Dit wordt gedaan met een zachte doek en na ongeveer 10 minuten wordt het uitgewreven tot het kunstwerk een licht glanzend effect geeft. Bijenwas is verkrijgbaar in bijna elke drogisterij en is eenvoudig aan te brengen.

Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe je kunt bepalen of een kunstwerk echt van brons is. Een eenvoudige test is om lichtjes op het kunstwerk te tikken met bijvoorbeeld een ring. Het geluid moet helder klinken. Een doffes geluid duidt vaak op een kunstwerk van hars, gips of hout.

Bij het aanhouden van een magneet aan het kunstwerk, zal deze niet blijven zitten als het van brons is. Daarnaast kun je een vlam tegen het kunstwerk houden. Als het van brons is, gebeurt er niets. Als het van hars of hout is, zal het onder de vlammen reageren.

Tijd en moeite in het proces

Het maken en afwerken van een kunstwerk is een arbeidsintensief proces. Het vereist niet alleen technische kennis, maar ook tijd en aandacht voor detail. De levertijd voor een bronzekunstwerk ligt meestal tussen de 10 en 12 weken vanaf het definitieve ontwerp. Dit is een gevolg van het feit dat het gietenproces meestal pas begint als er genoeg beelden zijn die tegelijk uitgestookt kunnen worden.

Oplages en individuele stukken

Een kunstenaar die in oplages werkt, zoals acht exemplaren van hetzelfde kunstwerk, moet ook rekening houden met het proces van het maken van een siliconenmal rond het originele wasmodel. Deze methode maakt het mogelijk om meerdere exemplaren te vervaardigen, maar het is nog steeds een complexe en tijdrovende procedure.

Conclusie

Het afwerken van gipsbeelden is een essentieel onderdeel in de productie van bronzekunstwerken en kunstrestauraties. Gips speelt een centrale rol in zowel de verloren was methode als de zandgiettechniek. Het is een vuurvast materiaal dat niet alleen als mal fungeert, maar ook als hulp bij het uitwerken van het kunstwerk. Het proces van het afwerken van een kunstwerk vereist precisie, aandacht voor detail en vaardigheden in het ciseleren, afwerken en patineren. Bovendien is gips ook van belang in restauratieprojecten, waar het gebruikt wordt om ontbrekende delen van kunstwerken aan te vullen en te vergulden.

Het proces van het maken en afwerken van een kunstwerk is arbeidsintensief en vereist vaak maanden aan voorbereiding en uitvoering. Het resultaat is echter een kunstwerk dat uniek, detailrijk en visueel aantrekkelijk is. Het is een combinatie van techniek, kunst en historische waarde die een blijvend effect heeft op zowel de kunstenaar als de kijker.

Bronnen

  1. Brons van gieten tot beeld
  2. In gesprek met Mattijssen
  3. Westerhuis restauratie

Related Posts