Riolering en belastingen in Lelystad: Wat betekent dit voor woningen en onroerende zaken?

De riolering en de hierbij horende belastingen spelen een cruciale rol in de gemeentelijke administratie van Lelystad. In de context van woningen en onroerende zaken is het belangrijk om te begrijpen hoe de riolering wordt georganiseerd, hoe de belastingen worden berekend en welke invloed deze hebben op de inwoners. De informatie uit de bronnen laat zien dat de riolering in Lelystad een geregeld systeem heeft, waarbij zowel de gebruikers als de eigenaren van onroerende zaken een rol spelen bij de heffing van de riolheffing. Dit artikel geeft een overzicht van de regels, tarieven en de invloed op woningen en onroerende zaken in Lelystad.

Belastingen in Lelystad: Aanslag en verdeling

In Lelystad worden gemeentelijke belastingen uitgevoerd op basis van een aanslag, waarbij zowel de gebruiker als de eigenaar van een perceel in aanmerking komen. De riolheffing wordt gescheiden in twee delen: de gebruikersheffing en de eigenaarsheffing. De gebruikersheffing geldt voor huishoudens en bedrijven die direct of indirect afvalwater in de gemeentelijke riolering afvoeren, terwijl de eigenaarsheffing geldt voor degenen die op 1 januari van het belastingjaar geregistreerd staan als eigenaar van het perceel.

De riolheffing wordt bepaald op basis van het aantal personen in het huishouden. Lelystad kent vier tarieven: voor alleenstaanden, twee personen, drie personen of vier personen en meer. Voor het jaar 2024 gelden de volgende stijgingen: meerpersoonshuishoudens moeten tot 69 euro meer aan afvalstoffenheffing betalen en 20 euro meer aan rioolheffing. Dit is een duidelijke stijging ten opzichte van vorig jaar, wat vooral te maken heeft met de verhoging van de gemeentelijke belastingen.

Berekening van de riolheffing

De riolheffing wordt berekend op basis van de waarde van het eigendom volgens de Wet waardering onroerende zaken. Voor perceel dat niet hoofdzakelijk tot een woning dient, bedraagt de heffing 0,0836% van de waarde in het economische verkeer. De heffingsmaatstaf wordt bepaald op basis van de waarde van het perceel, maar gedeelten die hoofdzakelijk tot een woning dienen of dienstbaar zijn aan woondoeleinden, worden buiten beschouwing gelaten.

Voor de gebruikersheffing wordt het aantal personen dat van een perceel gebruik maakt, vastgesteld naar de toestand op het tijdstip van de aanvang van de belastingplicht. Dit betekent dat als de belastingplicht in het midden van het belastingjaar begint, het aantal personen op dat moment wordt bepaald. Ook voor de eigenaarsheffing wordt de toestand van het perceel op het tijdstip van de aanvang van de belastingplicht bepaald.

Betalingstermijnen en betalingsregelingen

De betaling van de riolheffing gebeurt meestal in vier gelijke termijnen, waarbij de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand die in het aanslagbiljet is vermeld. Voor sommige gevallen, waarbij de verschuldigde bedragen via automatische incasso kunnen worden afgeschreven, geldt een betalingsregeling in elf gelijke termijnen. Dit is vooral van toepassing op grotere bedragen.

De betalingstermijnen worden ook bepaald door het totaalbedrag van de aanslagen. Als het totaalbedrag minder is dan 50 euro of meer dan 5000 euro, wordt de aanslag in één keer betaald. Deze regeling geldt zowel voor de riolheffing als andere gemeentelijke belastingen.

Invloed op woningen en onroerende zaken

De riolheffing heeft een directe invloed op de kosten van woningen en onroerende zaken. De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt geheven over onroerende zaken, waaronder koopwoningen. Het te betalen bedrag wordt bepaald door de woningwaarde, de zogenoemde WOZ-waarde. De gemeente stelt deze waarde elk jaar vast. Een percentage van de waarde bepaalt vervolgens de OZB-aanslag.

In Lelystad is de OZB verhoogd, waardoor gezinnen die een woning in de stad hebben, gemiddeld met 101 euro meer aan gemeentelijke belastingen moeten betalen. Dit is vooral te wijten aan de verhoging van de afvalstoffen- en rioolheffing. Ook de forensenbelasting, die geldt voor mensen die meer dan 90 dagen een huis in de gemeente bewonen dat niet hun hoofdverblijf is, is in Lelystad aangestoken.

Belastingen in vergelijking met andere gemeenten

De riolheffing in Lelystad is in vergelijking met andere gemeenten in Flevoland aanzienlijk gestegen. In Zeewolde is de riolheffing zelfs gedaald, maar de forensenbelasting is in die gemeente wel aangestoken. In Dronten is de riolheffing voor meerpersoonshuishoudens met 71 euro gestegen, terwijl de OZB in de stad met 31 euro is toegenomen. In Delft, Vlaardingen en Schiedam zijn de tarieven van de riolheffing hoger dan in Lelystad, maar de stijging is in deze gemeenten lager dan in Lelystad.

Conclusie

De riolheffing in Lelystad is een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke belastingen en heeft een duidelijke invloed op de kosten van woningen en onroerende zaken. De verhoging van de afvalstoffen- en rioolheffing leidt tot een stijging van de gemeentelijke belastingen, vooral voor meerpersoonshuishoudens. De betalingstermijnen zijn duidelijk geregeld, en de berekening van de riolheffing is gebaseerd op de waarde van het eigendom. De OZB is in Lelystad ook verhoogd, waardoor de totale belastingen van inwoners zijn gestegen.

Bronnen

  1. Riolheffing en gemeentelijke belastingen in Lelystad
  2. Belastingen flink verhoogd in Lelystad
  3. Riolheffing: wat is dat?
  4. Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2024
  5. Riolheffing in Lelystad
  6. Gemeentelijke belastingen in Lelystad
  7. Riolheffing: eigenaren en gebruikers
  8. Belasting van het rioolstelsel 1990-2022
  9. Riolering en afvalwaterzuivering: hoe wordt het betaald?
  10. Riolheffing in Lelystad

Related Posts