Bouwkundige afwerkingen: Eenheden, vervanging en herstel in schoolgebouwen

Inleiding

Bouwkundige afwerkingen spelen een centrale rol in de duurzaamheid, functionaliteit en esthetiek van gebouwen. In schoolgebouwen zijn deze afwerkingen van het grootste belang, aangezien het zowel het comfort van leerlingen en personeel als de veiligheid van het pand beïnvloedt. Op basis van de gegevens uit de beschikbare bronnen, waarin duidelijke richtlijnen en richtwaarden zijn opgenomen, is het mogelijk om inzicht te geven in de diverse soorten afwerkingen, de noodzaak van herstel of vervanging, en de criteria die daarbij in overweging worden genomen.

In dit artikel worden de belangrijkste bouwkundige afwerkingen in schoolgebouwen besproken, inclusief de technische specificaties, de criteria voor beoordeling en de relevante normen. Daarnaast wordt ingegaan op de praktische implementatie van herstel- en vervangingsprojecten, en op de rol van prognose en bouwvoorbereiding in het beoordelingsproces.

Bouwkundige afwerkingen: Definitie en belang

Bij de beoordeling van de bouwkundige staat van schoolgebouwen wordt gebruikgemaakt van een standaardmethodiek die is ontwikkeld door de Rijksgebouwendienst (RGD). Deze methodiek stelt een aantal centrale bouwonderdelen voor, waaronder de afwerkingen van vloeren, plafonds, daken, enzovoort. De staat van deze afwerkingen bepaalt niet alleen de esthetiek van een gebouw, maar ook de functionele en hygiënische eisen die aan moderne schoolgebouwen worden gesteld.

De afwerkingen worden beoordeeld aan de hand van een conditieschaal van 1 tot 6, waarbij:

  • Conditie 1 betekent geen aandacht nodig.
  • Conditie 2 betekent geringe aandacht nodig.
  • Conditie 3 betekent beperkt herstel nodig.
  • Conditie 4 betekent herstel of vervanging nodig.
  • Conditie 5 betekent vervanging noodzakelijk.
  • Conditie 6 betekent dat het bouwonderdeel volledig in de verkeerde staat verkeert en onherstelbaar is.

Deze conditieklasse wordt gebruikt om de mate van aandacht die een afwerking nodig heeft, te bepalen. Bovendien wordt een wegingsgetal gebruikt om de invloed van het bouwonderdeel op de totale beoordeling van het gebouw te bepalen.

Vloerafwerkingen

Vloerafwerkingen zijn een essentieel bouwonderdeel in schoolgebouwen. In het gegeven materiaal is vermeld dat vloerafwerkingen een wegingsgetal van 5 hebben. Dit betekent dat ze een aanzienlijke invloed hebben op de totale beoordeling van het gebouw. De conditie van de vloerafwerkingen bepaalt dus de behoefte aan herstel of vervanging. In het voorbeeld wordt duidelijk gemaakt hoe de conditie en het wegingsgetal samenwerken om een score te berekenen, die gebruikt kan worden voor de beoordeling van het bouwonderdeel.

Plafondafwerkingen

Plafondafwerkingen hebben een wegingsgetal van 4. Ondanks het lage wegingsgetal is het toch van belang om deze afwerkingen goed te beoordelen. Plafondafwerkingen zijn vaak deels verborgen, maar ze beïnvloeden de akoestiek, thermische comfort en hygiëne in klaslokalen. Herstel of vervanging van plafondafwerkingen kan nodig zijn wanneer de huidige afwerkingen niet meer voldoen aan de eisen van het onderwijssysteem.

Dakafwerkingen

Dakafwerkingen zijn van essentieel belang voor de waterdichtheid en de thermische isolatie van schoolgebouwen. In de gegevens is vermeld dat dakafwerkingen een wegingsgetal van 8 hebben. Hiermee wordt duidelijk dat het voldoen aan de normen voor dakafwerkingen van groot belang is voor de totale beoordeling van het gebouw. In het voorbeeld wordt aangegeven dat bij een deel in conditie 3 (20%) en 60% in conditie 5 (80%) de score 56% van 8 is, wat gelijk is aan 4.48. Dit betekent dat er behoefte is aan herstel of vervanging.

Warmteopwekking en -distributie

De warmteopwekking en -distributie zijn ook onderdeel van de afwerkingen in schoolgebouwen. In het gegeven materiaal is vermeld dat warmteopwekking een wegingsgetal van 4 heeft, en warmtedistributie ook een wegingsgetal van 4. Dit betekent dat beide onderdelen een vergelijkbare invloed hebben op de totale beoordeling van het gebouw. Bij een slechte conditie van deze systemen kan er sprake zijn van onvoldoende verwarming, wat invloed heeft op het comfort en de gezondheid van leerlingen en personeel.

Herstel en vervanging van bouwonderdelen

Wanneer een gebouwonderdeel in een slechte conditie verkeert, is het vaak nodig om te herstellen of te vervangen. Het beoordelingsproces voor herstel of vervanging houdt rekening met de volgende aspecten:

  1. De noodzaak van de aanpassing: Wanneer een gebouwonderdeel niet voldoet aan de geldende wet- en regelgeving, is het noodzakelijk om herstel of vervanging uit te voeren. Dit geldt bijvoorbeeld voor oliegestookte verwarmingsinstallaties die zo slecht in staat zijn dat ze volledig moeten worden vervangen.

  2. De prognose: Voor herstel of vervanging dient een prognose te worden gemaakt die voldoet aan de vereisten uit bijlage II. De prognose dient aan te tonen dat gedurende ten minste vijftien jaren voldoende leerlingen kunnen worden verwacht om de school in stand te kunnen houden. Indien sprake is van een absoluut noodzakelijke aanpassing voor de voortgang van het onderwijs, kan de aanpassing slechts goedgekeurd worden indien er geen goedkopere voorziening mogelijk is.

  3. Bouwvoorbereiding: Indien een aanvraag wordt ingediend nadat bouwvoorbereiding heeft plaatsgevonden, dient een bouwplan en bouwbegroting te worden ingediend. De bouwvoorbereiding dient alle relevante factoren te vermelden, inclusief eventuele herschikkingen die het bevoegd gezag voornemens is uit te voeren.

  4. De vaste voet: De vaste voet is een maat voor de benodigde bouwvolume in schoolgebouwen. Voor alle onderwijssoorten binnen het secundair onderwijs en voortgezet onderwijs is deze vaste voet bepaald op 370 m². Bij voortgezet secundair onderwijs met zorg- en maatschappelijke leerkrachten (VSO-zmlk) geldt een vaste voet van 250 m². De vaste voet omvat facilitaire ruimten zoals directieruimten, administratieve ruimten, spreekkamers en rustruimten, en is slechts eenmaal van toepassing voor een school met zowel secundair onderwijs als voortgezet onderwijs.

Voorbeelden van herstel- en vervangingsprojecten

In het gegeven materiaal zijn meerdere voorbeelden van herstel- en vervangingsprojecten vermeld. Deze projecten tonen aan hoe de praktische implementatie van de beoordelingen en aanpassingen eruit kan zien.

Vervanging van buitenkozijnen en binnendeuren

In het kader van de beoordelingen van schoolgebouwen is het vaak nodig om buitenkozijnen en binnendeuren te vervangen. Dit geldt zowel voor de buitenwanden als de binnenwanden. De vervanging van kozijnen en deuren is meestal noodzakelijk wanneer de huidige installatie niet voldoet aan de eisen van thermische isolatie of veiligheid. In het gegeven materiaal is vermeld dat in het kader van onderhoud alle binnenkozijnen en binnendeuren moeten worden vervangen, inclusief het hang- en sluitwerk.

Vervanging van verlichting en elektrotechniek

De elektrotechniek is een essentieel bouwonderdeel dat vaak moet worden vervangen of aangepast. In het gegeven materiaal is vermeld dat elektrotechniek een wegingsgetal van 4 heeft. Dit betekent dat een slechte conditie van de elektriciteitsinstallatie kan leiden tot een lage beoordeling van het gebouw. De vervanging van verlichting en andere elektrische installaties is dan ook vaak noodzakelijk. De installatie moet voldoen aan de actuele veiligheids- en efficiëntienormen.

Vervanging van brandtrappen en buitentrappen

De transportinstallaties, zoals brandtrappen en buitentrappen, zijn ook onderdeel van de afwerkingen in schoolgebouwen. In het gegeven materiaal is vermeld dat het vervangen van brandtrappen en buitentrappen noodzakelijk is wanneer de huidige installatie niet meer voldoet aan de eisen van veiligheid en toegankelijkheid. In het voorbeeld is vermeld dat in het kader van een herstelproject 3 brandtrappen en 13 buitentrappen moeten worden vervangen.

Beoordeling en afweging in de praktijk

De beoordeling van de bouwkundige staat van schoolgebouwen is een complex proces dat rekening houdt met meerdere factoren. De afweging van de nodige herstel- en vervangingsprojecten gebeurt aan de hand van de conditieklasse en het wegingsgetal van elk bouwonderdeel.

In het voorbeeld is vermeld dat voor buitenwandopeningen een deel in conditie 3 en 60% in conditie 5 voorkomt. Op basis van deze verdeling wordt de score berekend, wat leidt tot een beoordeling van 56% van 12, wat gelijk is aan 6.72. Deze score geeft aan dat er behoefte is aan herstel of vervanging van de buitenwandopeningen.

Vervangende nieuwbouw

In sommige gevallen is vervangende nieuwbouw nodig. Dit is het geval wanneer het huidige gebouw in een zo slechte staat verkeert dat herstel niet meer mogelijk of efficiënt is. In het gegeven materiaal is vermeld dat bij vervangende nieuwbouw alle bouwonderdelen moeten worden ingevuld, inclusief fundering, vloeren, dakconstructie, enzovoort. Dit betekent dat een volledige beoordeling van het gebouw nodig is om te bepalen of vervangende nieuwbouw de beste oplossing is.

Herstel van constructiefouten

Wanneer constructiefouten worden gevonden in een schoolgebouw, kan het nodig zijn om deze fouten te herstellen. In het gegeven materiaal is vermeld dat in dergelijke gevallen alleen het bouwonderdeel waarop de constructiefout betrekking heeft, moet worden ingevuld. Dit betekent dat een gerichte aanpak mogelijk is om de fouten te herstellen zonder dat een volledige vervanging of herstelproject nodig is.

Prognose en bouwvoorbereiding

Prognose en bouwvoorbereiding zijn essentiële stappen in het proces van herstel en vervanging van bouwonderdelen in schoolgebouwen. De prognose dient aan te tonen dat er gedurende ten minste vijftien jaren voldoende leerlingen kunnen worden verwacht om de school in stand te kunnen houden. In het gegeven materiaal is vermeld dat wanneer sprake is van een absoluut noodzakelijke aanpassing voor de voortgang van het onderwijs, de aanpassing slechts goedgekeurd wordt indien er geen goedkopere voorziening mogelijk is.

Bouwvoorbereiding houdt in dat een bouwplan en bouwbegroting moeten worden ingediend. Deze documenten moeten alle relevante factoren vermelden, inclusief eventuele herschikkingen die het bevoegd gezag voornemens is uit te voeren. In het geval van bouwvoorbereiding voor andere voorzieningen, zoals nieuwbouw en uitbreiding, kan de gemeente het formulier uitbreiden met de desbetreffende voorzieningen.

Conclusie

Bouwkundige afwerkingen zijn van essentieel belang voor de duurzaamheid, functionaliteit en veiligheid van schoolgebouwen. Op basis van de beschikbare gegevens is duidelijk dat een aantal specifieke afwerkingen, zoals vloerafwerkingen, plafondafwerkingen, dakafwerkingen, en elektrische installaties, een aanzienlijke invloed hebben op de beoordeling van het gebouw. Wanneer deze afwerkingen in een slechte staat verkeren, is het noodzakelijk om herstel of vervanging uit te voeren. De beoordeling van de nodige aanpassingen gebeurt aan de hand van een conditieschaal en een wegingsgetal, waarmee de score van elk bouwonderdeel kan worden berekend. In sommige gevallen is vervangende nieuwbouw of gerichte herstelprojecten nodig om het gebouw weer in een goede staat te brengen. De prognose en bouwvoorbereiding zijn essentiële stappen in het proces van herstel en vervanging, en moeten volledig worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de school veilig en functioneel blijft voor leerlingen en personeel.

Bronnen

  1. Lokale regelgeving - CVDR194688
  2. Lokale regelgeving - CVDR337062

Related Posts