Riolering, ontluchting en stank in Amsterdam: Analyse van het probleem in het gebied Sloterdijk

In de regio Amsterdam, met name in het gebied Sloterdijk, worden problemen met riolering, ontluchting en stank vaak genoemd als onderwerpen die zorgen voor ongemak bij bewoners en bedrijven. De bronnen tonen aan dat de geurproblematiek in het gebied aandacht verdient, met name door de nabijheid van industriële bedrijven en het voorkomen van stankgevoelige functies. In dit artikel worden de feiten en maatregelen besproken die gericht zijn op het verminderen van de geurhinder en het verbeteren van de luchtkwaliteit in het gebied Sloterdijk.

Probleemstelling: Stank en geurhinder in het gebied Sloterdijk

In het plangebied Sloterdijk wordt vanwege de nabijheid van industriële bedrijven, waaronder Cargill Soja, sprake van geurproblemen. Uit de berekeningen die voor het bestemmingsplan zijn gemaakt, blijkt dat in het plangebied de geurconcentratie als 98-percentiel tussen 1,4 en 2,1 ouE/m³ bedraagt. Dit is in vergelijking met het Houthavengebied lager, maar toch is de geurhinder nog steeds van belang. Het wordt aangevraagd dat het bevoegd gezag de geursituatie in kaart brengt en vervolgens bepaalt wat het aanvaardbare hinderniveau is.

De geurhinder in Amsterdam is sinds het Houthaven-onderzoek niet toegenomen. In revisievergunningen van relevante bedrijven worden juist strengere geureisen opgenomen of maatregelen opgelegd waardoor de geurhinder afneemt. Dit is in lijn met het geurbeleid van de Provincie Noord-Holland, die reductie van de geurhinder nastreeft en geen ernstige geurhinder meer wil.

Invloed van industriële bedrijven op de luchtkwaliteit

In het plangebied bevinden zich twee lege kavels waar nieuwbouw mogelijk is, die geheel en gedeeltelijk binnen 300 meter van de Rijksweg A10 liggen. Deze kavels hebben op de verbeelding een aanduiding gekregen die het vestigen van gevoelige bestemmingen hier uit sluit. In het gebied Sloterdijk zijn er diverse bedrijven gevestigd die mogelijk een bijdrage leveren aan de geurhinder. De bronnen tonen aan dat het aantal bedrijven dat een relevante geuremissie kan hebben, beperkt is, en dat er geen grote knelpunten zijn met betrekking tot de geursituatie in het plangebied Sloterdijk.

De geurbelasting in Sloterdijk wordt tevens acceptabel geacht, mede gezien het feit dat de geurbelasting lager zal zijn dan in de Houthavens. Dit betekent dat een lager percentage gehinderden te verwachten valt dan in het Houthavengebied. De concentraties in het gebied Sloterdijk zijn lager dan in het Houthavengebied. Dit betekent dat een lager percentage gehinderden te verwachten valt dan in het Houthavengebied.

Maatregelen tot verbetering van de luchtkwaliteit

In het bestemmingsplan Sloterdijk wordt rekening gehouden met de mogelijkheid van geluidgevoelige voorzieningen, zoals kinderdagverblijven, scholen en medische voorzieningen. De bronnen tonen aan dat het mogelijk is om geluidgevoelige functies te realiseren, mits deze ten zuiden van het spoor in het centrale gedeelte van het plangebied worden geplaatst. In het voorontwerp bestemmingsplan is opgenomen dat geluidgevoelige voorzieningen alleen mogelijk zijn ten zuiden van het spoor in het centrale gedeelte van het plangebied (binnen de bestemmingen Gemengd 4 en 6).

De centrale doelstelling van het Waterplan Amsterdam is het realiseren van een ecologisch gezond en veilig functionerend watersysteem met een hoge belevingswaarde. Dit systeem moet evenwichtig en duurzaam worden gebruikt en de identiteit van Amsterdam als waterstad versterken. Het plangebied Sloterdijk ligt tussen de Overbrakerbinnenpolder (waterpeil NAP-2,15 m) en de polder de Bretten (NAP-1,20 m). Beide polders worden bemalen en slaan uit op de Haarlemmertrekvaart. De Haarlemmertrekvaart is een onderdeel van de boezem van Rijnland en is in beheer bij het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

Deelname van de gemeente Amsterdam aan het beleid

De gemeente Amsterdam deelt het standpunt dat een verlevendiging van het gebied rond station Sloterdijk en beperking van de leegstand van kantoren noodzakelijk is. Het toevoegen van de functie wonen in het gebied kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verlevendiging van het gebied. Op het moment dat de grens tussen wonen en werken vervaagt, groeit namelijk ook de behoefte aan andere plekken zoals bibliotheken, parken, horeca, hotellounges of restaurants.

De gemeente Amsterdam stelt voor dat het toevoegen van de woonfunctie geen nadelige gevolgen mag hebben voor de (toekomstige) bedrijfsvoering van de bedrijven op het industrieterrein. Dit geldt met name voor het industrieterrein Westpoort. De bronnen tonen aan dat er in het plangebied Sloterdijk sprake is van een acceptabel woon- en leefklimaat, aangezien de afstand tot bedrijventerreinen voldoende is om de geurhinder te beperken.

Conclusie

De geurproblematiek in het gebied Sloterdijk is van belang en vereist aandacht. De bronnen tonen aan dat de geurhinder in het gebied Sloterdijk acceptabel is, aangezien de concentraties lager zijn dan in het Houthavengebied. De gemeente Amsterdam en de Provincie Noord-Holland zorgen voor maatregelen om de geurhinder te beperken en de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de mogelijke invloed van industriële bedrijven op de luchtkwaliteit. Het is belangrijk dat de gemeente Amsterdam en de Provincie Noord-Holland hierover in gesprek zijn met de betrokken partijen, waaronder de bewoners en bedrijven in het gebied.

Bronnen

  1. Beleidsregel Grondwaterneutrale kelders Amsterdam
  2. Bestemmingsplan Sloterdijk
  3. Riolontstoppen Amsterdam

Related Posts