Bouwregelgeving en Meldingseisen bij Bouw- en Sloopwerkzaamheden

De beschikbare documentatie biedt een inzicht in diverse aspecten van bouwregelgeving, met name gericht op meldingseisen, sloopwerkzaamheden, hoogtebepalingen, en de staat van terreinen. Echter, de documentatie bevat geen specifieke informatie over toelaatbare spanningen in metselwerk. De volgende secties zullen de beschikbare informatie systematisch uiteenzetten, waarbij de focus ligt op de aspecten die wel in de documentatie aan bod komen. Gezien de beperkte scope van de documentatie, zal de uiteindelijke lengte van het artikel minder zijn dan de beoogde 2000 woorden.

Meldingseisen en Controle van Isolatie

De regelgeving vereist onmiddellijke melding van bouwactiviteiten. Een cruciale controle betreft de thermische isolatie, waarbij de kwaliteit en dikte moeten overeenkomen met de berekeningen van de energieprestatiecoëfficiënt, zoals voorgeschreven in het Bouwbesluit 2003. Deze controle is effectiever voordat de isolatie onzichtbaar wordt, bijvoorbeeld door het opmetselen van een spouwmuur, het afpleisteren, of het aanbrengen van andere afwerkingen. Het bouwtoezicht heeft een termijn van twee dagen om de noodzakelijke controles uit te voeren. Deze termijn geldt, tenzij anders vermeld in de omgevingsvergunning.

Ingebruikneming van Onvoltooide Bouwwerken

Er is een herinvoering van het verbod op het in gebruik nemen van bouwwerken die niet gereed zijn gemeld. Dit is gebaseerd op de oude tekst van artikel 4.14 en is ingevoerd naar aanleiding van uitspraken van de rechtbank Leeuwarden. Gereedmelding is vereist in de gevallen zoals genoemd in artikel 4.12 van het Mobiliteitsbesluit voor de Omgeving (MBV).

Hoogtebepalingen van Bouwwerken

De documentatie beschrijft verschillende alternatieven en regels met betrekking tot de hoogte van bouwwerken. Artikel 2.5.22 behandelt de toelaatbare hoogte van zijgevels tegenover achtergevelrooilijnen, waarbij rekening gehouden kan worden met de ligging van de voorgevel en de verlichtingstechnische omstandigheden. Artikelen 2.5.23 en 2.5.24 behandelen de hoogte tussen voor- en achtergevelrooilijnen, met referentie naar hoeken van 56 graden en hoogte-diepteverhoudingen. De maximumbouwhoogte kan variëren van 15 meter (5-5,5 bouwlagen) tot 26 meter (9-9,5 bouwlagen), afhankelijk van de verdiepingshoogte en de belemmeringhoek.

Sloopwerkzaamheden en Afvalbeheer

Sloopwerkzaamheden vereisen een omgevingsvergunning wanneer het sloopafval meer dan 10 m³ bedraagt. Het splitsen van een sloopwerk in kleinere delen om onder deze grens te blijven, wordt beschouwd als een poging tot ontduiking en is een overtreding. Onder de 10 m³ wordt verstaan: los gestort sloopafval. Aan de vergunning kunnen voorschriften worden verbonden met betrekking tot veiligheid, bescherming van nabijgelegen bouwwerken, en scheiding van afval.

Voorschriften voor Sloopafval

Specifieke voorschriften gelden voor verschillende soorten sloopafval. Steenwolresten moeten worden verzameld in 'big bags' van 1 m³ of zakken van 200 liter. De ondergrens van 1 m³ per bouwproject is ingesteld om onevenredige kosten te voorkomen. Glaswol, dat minder frequent in grote hoeveelheden vrijkomt, vereist scheiding bij grotere isolatiewerkzaamheden. Voor overig afval geldt dat een financiële stimulans vaak leidt tot scheiding in afzonderlijke fracties. Dit afval moet worden afgevoerd naar een bevoegde inrichting. Materialen die apart worden gelegd voor hergebruik worden nog niet als afval beschouwd. Marktpartijen kunnen besluiten tot een verdergaande scheiding op basis van economische motieven.

Ligging van de Voorgevelrooilijn

De voorgevelrooilijn wordt bepaald op basis van de ligging van bestaande bebouwing. Langs wegen met regelmatige bebouwing wordt de rooilijn evenwijdig aan de weg gelegd, zoveel mogelijk aansluitend bij de bestaande voorgevels. Langs wegen zonder bebouwing geldt een afstand van 15 meter uit de as van de weg bij een wegbreedte van ten minste 10 meter, en 10 meter bij een wegbreedte van minder dan 10 meter. Het is verboden te bouwen met overschrijding van de voorgevelrooilijn, tenzij het gaat om onderdelen die als veranderingen worden beschouwd volgens het Besluit omgevingsrecht.

Parkeergelegenheid en Financiële Voorwaarden

De regelgeving kan een financiële bijdrage vereisen voor het realiseren van voldoende parkeergelegenheid, gezien de huidige parkeerproblematiek. Uitspraken van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) benadrukken dat de financiële bijdrage daadwerkelijk moet worden aangewend voor het voorzien in de parkeerbehoefte. Een straal van 600 meter rond het bouwplan wordt vaak gehanteerd om te bepalen waar de bijdrage moet worden geïnvesteerd.

Staat van Open Erven en Terreinen

De regelgeving stelt eisen aan de staat van open erven en terreinen, in aansluiting op het Bouwbesluit. Overtreding van deze bepalingen kan leiden tot het opleggen van plichten tot het treffen van voorzieningen, bestuursdwang, of een last onder dwangsom. Voor bestaande situaties wordt afgewogen of de verlangde voorzieningen mogelijk zijn en redelijk. De eisen voor open erven en terreinen zijn vergelijkbaar met die voor de aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen.

Veiligheid tijdens Sloopwerkzaamheden

De veiligheid tijdens sloopwerkzaamheden en de bescherming van nabijgelegen bouwwerken zijn van groot belang. Artikel 8.3.1 verwijst naar de artikelen 4.8 tot en met 4.10 van het hoofdstuk Plichten tijdens de bouw, die van overeenkomstige toepassing zijn op sloopwerkzaamheden. Dit omvat aspecten als veiligheid op het sloopterrein, afscheiding van het sloopterrein, en veiligheid van hulpmiddelen.

Conclusie

De beschikbare documentatie biedt een overzicht van diverse bouwregelgeving, met de nadruk op meldingseisen, sloopwerkzaamheden, hoogtebepalingen, en de staat van terreinen. Hoewel de documentatie geen informatie bevat over toelaatbare spanningen in metselwerk, biedt het wel inzicht in de procedures en eisen die van toepassing zijn op verschillende bouw- en sloopactiviteiten. Het is essentieel voor zowel professionals als particulieren om deze regelgeving te begrijpen en na te leven om veilige en conforme bouwprojecten te realiseren.

Bronnen

  1. Lokaleregelgeving.overheid.nl

Related Posts