Dakkapel vergunning in Brandevoort: regelgeving en praktijkvoorbeelden

Inleiding

De bouw van een dakkapel of overkapping in Brandevoort (gemeente Helmond) ondergaat bepaalde regelgeving en vereisten die verband houden met het behoud van de omgevingsnormen. In het kader van omgevingsvergunningen, die nodig zijn voor het uitvoeren van bouw- en aanlegactiviteiten, moet worden nagegaan of dergelijke constructies voldoen aan de voorwaarden van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het bestemmingsplan, en eventuele wijzigingsplannen. Uit de beschikbare informatie blijkt dat het wijzigingsplan ‘Brandevoort Oost – Schutsboom naast 8, Helmond’ en andere regels van het bestemmingsplan ‘Helmond – Brandevoort – Kaldersedijk 3’ een rol spelen bij het bepalen van de bouwvoorwaarden in deze regio.

Deze artikel biedt een overzicht van de juridische en praktische aspecten van het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een dakkapel of overkapping in Brandevoort. De nadruk ligt op de relevante regelgeving, de rol van het bestemmingsplan, en de mogelijkheid om af te wijken van de normale procedures via een omgevingsvergunning. Daarnaast worden praktische voorbeelden gegeven van aanvragen voor vergunningen in de regio, zoals die voor een tuinhuis met overkapping in de buurt van de Tolboom in Helmond.

Het doel van dit artikel is om homeowners, bouwbedrijven en andere betrokken partijen een duidelijke, feitelijke en juridisch onderbouwde leidraad te bieden voor het aanvragen van een dakkapel vergunning in Brandevoort.

Omgevingsvergunningen en de rol van Wabo

Volgens artikel 2.7 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is het verplicht om bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning alle onlosmakelijke activiteiten binnen een project op te nemen. Dit betekent dat een aanvraag voor het bouwen van een dakkapel moet worden gecombineerd met andere activiteiten, zoals het afwijken van het bestemmingsplan of het uitvoeren van milieuactiviteiten. Echter, zoals uit de informatie in bron [2] blijkt, is er een uitzondering mogelijk. Namelijk, als één van de onlosmakelijke activiteiten het afwijken van het bestemmingsplan betreft, kan er een aparte aanvraag worden ingediend voor die activiteit, voorafgaand aan de aanvraag voor de andere activiteiten.

De gemeente Bergen op Zoom wil experimenteren met het loslaten van deze onlosmakelijke samenhang, wat betekent dat aanvragen voor milieuactiviteiten en bouwactiviteiten los van elkaar kunnen worden ingediend. Deze aanpak wordt in de praktijk toegepast in bepaalde regio’s zoals het landschapspark Bergse Heide en het Business Centre Treeport in Zundert. Hoewel deze experimenten niet direct van toepassing zijn op Brandevoort, kunnen zij wel een indruk geven van de richting die de regelgeving op dit gebied kan nemen in de toekomst.

Bestemmingsplan en wijzigingsplan Brandevoort

Het bestemmingsplan bepaalt de toegestane activiteiten op een bepaalde locatie en stelt eisen aan bouwactiviteiten. In de context van Brandevoort zijn meerdere wijzigingsplannen en regels relevant. Zo zijn er regels van het wijzigingsplan ‘Brandevoort Oost – Schutsboom naast 8, Helmond’ en regels van het bestemmingsplan ‘Helmond – Brandevoort – Kaldersedijk 3’. Deze regels kunnen bepalen of en hoe een dakkapel op een bepaalde locatie gerealiseerd mag worden.

Bijvoorbeeld, in het bestemmingsplan ‘Helmond – Brandevoort – Kaldersedijk 3’ is bepaald dat ter plaatse van een bepaalde aanduiding niet hoger mag worden gebouwd dan 71 meter boven NAP (Normaal Amsterdams Peil). Dit betekent dat een dakkapel of overkapping niet de normale hoogte mag overschrijden die op die locatie is toegestaan. Aan de andere kant, onder bepaalde voorwaarden kan het bevoegd gezag een afwijking toestaan via een omgevingsvergunning, mits het advies van de beheerder van de straalverbinding is verkregen.

In het wijzigingsplan ‘Brandevoort Oost – Schutsboom naast 8, Helmond’ wordt verwezen naar bepaalde bouwregels die van toepassing zijn op dergelijke activiteiten. Het plan is vastgesteld door de gemeente, en de regels zijn onderdeel van de juridische basis voor het toestaan of weigeren van een vergunning.

Praktijkvoorbeelden: Aanvragen voor vergunningen in Brandevoort

Er zijn meerdere voorbeelden van aanvragen voor omgevingsvergunningen in Brandevoort. Een daarvan is de aanvraag voor het oprichten van een tuinhuis met overkapping aan bij de Tolboom 1 te Helmond. Deze aanvraag is een duidelijk voorbeeld van een project dat vergelijkbaar is met het bouwen van een dakkapel of overkapping. De aanvraag moet worden ingediend bij de gemeente en moet voldoen aan de regels van het bestemmingsplan en eventuele wijzigingsplannen.

Andere voorbeelden zijn de aanvragen voor het verbouwen van woningen, zoals de woning aan Stepekolk-Oost 16 te Helmond. In dergelijke gevallen is het mogelijk dat een dakkapel of overkapping wordt opgenomen in de verbouwingsplannen. In dat geval moet worden beoordeeld of deze aanpassing voldoet aan de regels van het bestemmingsplan en of er een afwijking mogelijk is via een omgevingsvergunning.

Een belangrijk punt is dat de aanvraagprocedure voor een dakkapel of overkapping kan variëren afhankelijk van de locatie en de toegestane activiteiten in het bestemmingsplan. In sommige gevallen is een vergunning niet nodig, terwijl in andere gevallen een omgevingsvergunning verplicht is. Het is daarom aan te raden om vooraf te controleren welke regels van toepassing zijn op de specifieke locatie.

Afwijkingen en de rol van de gemeente

In sommige gevallen kan de gemeente toestaan dat een bouwactiviteit afwijkt van de normale regels in het bestemmingsplan. Dit is mogelijk via een omgevingsvergunning. Bijvoorbeeld, in het kader van het bestemmingsplan ‘Helmond – Brandevoort – Kaldersedijk 3’ kan het bevoegd gezag afwijken van de hoogtebeperking van 71 meter boven NAP, mits het advies van de beheerder van de straalverbinding is verkregen. Dit betekent dat het bouwen van een dakkapel of overkapping op een bepaalde locatie mogelijk is, zelfs als het normale maximum overschreden zou worden.

Een omgevingsvergunning kan ook worden verleend voor activiteiten die in strijd zijn met de regels van het bestemmingsplan, mits de activiteit niet in strijd is met andere relevante regels. Dit is mogelijk onder bepaalde voorwaarden, zoals het verwerken van duurzaamheidsaspecten in de aanvraagprocedure.

Belang van duurzaamheid en regionale economie

De gemeente Bergen op Zoom, waarin Brandevoort geografisch en historisch verbonden is, wil experimenteren met het loslaten van de onlosmakelijke samenhang tussen milieuactiviteiten en bouwactiviteiten. Deze aanpak wordt toegepast in regio's waar snelle en duurzame ontwikkeling gewenst is, zoals in het landschapspark Bergse Heide en op de Green Chemistry Campus. De gemeente wil hiermee innovatieve en duurzame bedrijven ondersteunen, zoals bedrijven die een rol spelen in de biobased economy.

Deze experimenten hebben ook indruk op de aanvraagprocedures voor omgevingsvergunningen. In sommige gevallen kan een aanvraag voor een dakkapel of overkapping sneller worden behandelde, omdat duurzaamheidsaspecten direct in de aanvraag kunnen worden opgenomen. Dit betekent dat bouwprojecten die bijdragen aan een duurzame economie prioriteit kunnen krijgen in de vergunningprocedure.

Juridische bepalingen en verwerking van conflicten

Er zijn juridische bepalingen die bepalen hoe conflicten tussen regels worden opgelost. In het kader van het bestemmingsplan en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht geldt dat bepalingen van het bestemmingsplan voorrang hebben op andere regels. Dit betekent dat als er een strijdigheid ontstaat tussen regels van het bestemmingsplan en andere juridische bepalingen, de regels van het bestemmingsplan gelden.

In de praktijk kan dit betekenen dat een aanvraag voor een dakkapel of overkapping moet voldoen aan de regels van het bestemmingsplan, zelfs als die strijdig zijn met andere regels. In dergelijke gevallen kan het bevoegd gezag een afwijking toestaan via een omgevingsvergunning, mits de voorwaarden zijn vervuld.

Samenvatting

Het bouwen van een dakkapel of overkapping in Brandevoort (Helmond) vereist het indienen van een omgevingsvergunning, tenzij de activiteit niet in strijd is met de regels van het bestemmingsplan. De regels van het bestemmingsplan ‘Brandevoort Oost – Schutsboom naast 8, Helmond’ en het bestemmingsplan ‘Helmond – Brandevoort – Kaldersedijk 3’ spelen een belangrijke rol in de beoordeling van dergelijke aanvragen. In sommige gevallen is het mogelijk om af te wijken van de normale regels via een omgevingsvergunning, mits de voorwaarden zijn vervuld.

De gemeente Bergen op Zoom, waarin Brandevoort geografisch verbonden is, wil experimenteren met het loslaten van de onlosmakelijke samenhang tussen milieuactiviteiten en bouwactiviteiten. Deze aanpak kan leiden tot snellere en duurzamere ontwikkelingen in regio’s zoals het landschapspark Bergse Heide en de Green Chemistry Campus. Hoewel deze experimenten niet direct van toepassing zijn op Brandevoort, kunnen zij wel een voorbeeld zijn voor toekomstige ontwikkelingen in de regelgeving.

In de praktijk is het aan te raden om vooraf te controleren welke regels van toepassing zijn op de specifieke locatie. In sommige gevallen is een vergunning niet nodig, terwijl in andere gevallen een omgevingsvergunning verplicht is. Het is daarom belangrijk om het bestemmingsplan en eventuele wijzigingsplannen te bestuderen voordat een aanvraag wordt ingediend.

Bronnen

  1. Aanvraag vergunning voor het verbouwen van een woning aan Stepekolk-Oost 16 te Helmond
  2. Stb 2016, 276
  3. Planviewer - NL.IMRO.0794.2100WP190048-1000
  4. Planviewer - NL.IMRO.0794.2100BP180148-1000

Related Posts