Ruimtelijke Verordening Amstelveen en de Invloed op Dakkapelconstructies

De gemeente Amstelveen heeft duidelijke regels opgesteld in haar ruimtelijke verordening om de bebouwing binnen de gemeente te reguleren. Deze verordening bevat een reeks van bepalingen die van invloed zijn op het bouwen, het uitvoeren van activiteiten en het gebruik van terreinen. Voor particuliere woningbouwers en woningeigenaren die overwegen om een dakkapel aan te leggen, is het belangrijk om deze regels te kennen en te begrijpen. In dit artikel wordt uitgebreid ingegaan op de relevante aspecten uit de ruimtelijke verordening van Amstelveen met betrekking tot dakkapellen. De nadruk ligt op de bouwvergunningplicht, toegestane hoogtes en afstanden, evenals de rol van de bevoegde instanties bij de vergunningverlening.

Algemene Begripsbepalingen

De ruimtelijke verordening van Amstelveen is onderdeel van de omgevingswet en bevat een aantal essentiële definities die van belang zijn bij het bepalen van de toegestane bouwactiviteiten. Zo wordt een "bouwwerk" gedefinieerd volgens de bijlage onder A van de Omgevingswet. Een dakkapel valt onder deze definitie als het een permanente uitbreiding is van een bestaande woning. Bovendien is een "gebouw" een term die vaak wordt gebruikt in de verordening en die duidt op een constructie die is opgeleverd als wooneenheid of met een specifieke functie.

Een "bevoegd gezag" wordt ook genoemd in de verordening. Dit is het bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor het verlenen van een omgevingsvergunning. Voor vragen of aangiften rondom dakkapellen is het belangrijk om contact op te nemen met deze instantie, die in dit geval het college van burgemeester en wethouders van Amstelveen is.

Bouwvergunningplicht en Toestemming

Een van de kernaspecten van de ruimtelijke verordening is de regelgeving rondom het verlenen van bouwvergunningen. Een dakkapel valt in principe onder de categorie van bouwwerken waarvoor een omgevingsvergunning is vereist. Dit betekent dat een woningeigenaar die een dakkapel wil aanbouwen, een aanvraag voor een omgevingsvergunning dient in te dienen bij de gemeente.

In artikel 2.5.14 van de verordening wordt vermeld dat het bevoegd gezag in afwijking van het verbod op overschrijding van de achtergevelrooilijn een omgevingsvergunning kan verlenen voor bepaalde bouwwerken. Hierbij zijn bijvoorbeeld vrijstaande enkele of dubbele eengezinshuizen toegestaan. Omdat een dakkapel vaak een uitbreiding is van een eengezinshuis, kunnen deze regels van toepassing zijn.

Toegestane Hoogtes en Afstanden

Een belangrijk aspect bij het aanbouwen van een dakkapel is de hoogte van het bouwwerk. De ruimtelijke verordening van Amstelveen legt een aantal limieten vast. Zo mag een bouwwerk in principe niet hoger zijn dan 15 meter (artikel 2.5.24). Voor dakkapellen geldt deze limiet, maar in de praktijk is het meestal zodanig dat de hoogte van een dakkapel niet aanzienlijk boven de omliggende bebouwing uitsteekt.

Daarnaast zijn er regels met betrekking tot de hoogte van een bouwwerk tussen de voor- en achtergevelrooilijnen. In artikel 2.5.23 wordt bepaald dat het bouwwerk in de bebouwde kom maximaal een hoek van 45 graden mag vormen met het horizontale vlak. Buiten de bebouwde kom mag deze hoek 37 graden zijn. Voor dakkapellen betekent dit dat de hoogte afhankelijk is van de afstand tot de voorgevel en de achtergevel.

Indien een dakkapel zich in de buurt van een kruising van wegen bevindt en een zijgevel tegenover een achtergevelrooilijn staat, mag het bouwwerk bovendien niet hoger reiken dan een hoek van 56 graden. Deze regels zijn ontworpen om de zichtbaarheid en het stratenbeeld te behouden.

Toegestane Uitsteeksels en Constructies

Niet alle bouwkundige elementen vereisen een vergunning. In de verordening worden een aantal uitzonderingen genoemd. Zo vallen bijvoorbeeld terrassen, bordessen en bordestreden onder de categorie van toegestane uitsteeksels. Deze constructies zijn niet onderworpen aan de vergunningplicht, mits ze voldoen aan de normen en voorwaarden zoals opgenomen in de verordening.

Een dakkapel is echter vaak meer dan een eenvoudig uitsteeksel. Als het een permanente bouwconstructie is, zoals een houten of stalen structuur met glas of andere materialen, dan valt het onder de vergunningplicht. In dat geval is het noodzakelijk om de regels in artikel 2.5.23 en 2.5.24 van de verordening te volgen.

Bouwen Nabij Kritieke Infrastructuur

Bij het aanbouwen van een dakkapel moet rekening worden gehouden met mogelijke obstakels in de vorm van kritieke infrastructuur zoals hoogspanningslijnen of ondergrondse hoofdtransportleidingen. In artikel 2.5.19 wordt bepaald dat het bouwen nabij deze objecten beperkt is en dat er extra voorwaarden kunnen gelden. Het is daarom aan te raden om vooraf overleg te plegen met de beheerder van deze infrastructuur om te bepalen of de geplande dakkapel constructief en veilig is.

In sommige gevallen zijn er ook rechten van opstal in het privaatrecht die bepalen dat binnen een bepaalde strook rondom de infrastructuur niet mag worden gebouwd. Deze rechten kunnen van invloed zijn op de locatie en afmetingen van een dakkapel.

Onderzoek naar Gebreken en Stilleging van Slopen

In het kader van de ruimtelijke verordening zijn er ook bepalingen over de stilleging van het slopen en het uitvoeren van onderzoeken naar gebreken. Deze bepalingen zijn echter vervallen en zijn niet langer van toepassing. Dit betekent dat een woningeigenaar die een dakkapel wil aanbouwen, geen hinder ondervindt van deze oude regelgeving.

Strafbepalingen en Toezicht

Het niet naleven van de regels in de ruimtelijke verordening kan leiden tot strafmaatregelen. In artikel 6:1 wordt bepaald dat overtredingen van de verordening kunnen resulteren in hechtenis tot drie maanden of een geldboete. Voor activiteiten die onder de Omgevingswet vallen, zijn er aanvullende strafregels die van toepassing kunnen zijn.

Het toezicht op het naleven van de regels ligt bij aangewezen gemeenteambtenaren en andere toezichthouders zoals ambtenaren van het Amsterdamse Bos of BOA’s van het Groengebied Amstelland. Het is daarom belangrijk om bij twijfel contact op te nemen met deze instanties om ervoor te zorgen dat een dakkapel aan de regels voldoet.

Overgangsbepalingen en Inwerkingtreding

De ruimtelijke verordening van Amstelveen bevat ook een aantal overgangsbepalingen die van invloed kunnen zijn op de aanvraagprocedure voor bouwvergunningen. Zo is in artikel 12.6 bepaald dat aanvragen die voor de inwerkingtreding van de verordening zijn ingediend, onder de oude regels vallen, tenzij de aanvrager expliciet aangeeft dat de nieuwe regels moeten worden toegepast.

De verordening is in werking getreden op de dag nadat ze is bekendgemaakt en kan worden aangehaald als “Bouwverordening gemeente Amstelveen 2014”. Voor particuliere woningbouwers is het dus belangrijk om te weten of hun aanvraag onder de nieuwe of oude regels valt.

Samenvatting

De ruimtelijke verordening van de gemeente Amstelveen bevat een reeks van regels die van invloed zijn op de aanbouw van een dakkapel. Deze regels gaan van de vergunningplicht, toegestane hoogtes en afstanden tot het bouwen nabij kritieke infrastructuur. Het is belangrijk om deze regels goed te begrijpen om ervoor te zorgen dat een dakkapel juridisch en technisch correct wordt uitgevoerd.

Voor woningeigenaren die overwegen om een dakkapel aan te leggen, is het verstandig om vooraf advies in te winnen bij de gemeente of een professioneel bouwadviseur. Dit zorgt ervoor dat alle regels worden nageleefd en dat er geen strafmaatregelen of bouwverboden optreden.

Bronnen

  1. Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Amstelveen
  2. Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Amstelveen

Related Posts