Energieopwekking en uitdagingen in woningbouw: van zonnepanelen tot stadswarmte

In de huidige energietransitie staat de woningbouwsector centraal. Zowel particuliere eigenaren als gemeenten en netbeheerders zijn bezig met oplossingen voor duurzame energievoorziening. In dit artikel worden relevante ontwikkelingen en uitdagingen beschreven op basis van recente praktijkgevallen en beleidsdocumenten. Het focuspunt ligt op zonnepanelen, stadswarmte en de rol van infrastructuur in het verkeer en klimaatadaptatie.

Het artikel geeft een overzicht van de huidige praktijk in Nederland en toont aan hoe zowel technische als infrastructuurgerelateerde aspecten het energieverbruik en de duurzaamheid van woningen beïnvloeden. Ook worden actuele projecten genoemd, zoals het Rozetkwartier in Leiden en het drijvende zonnepark in Kloosterhaar, die illustreren hoe gemeenten en burgers samenwerken in de energietransitie.

Het artikel is opgebouwd in onderdelen die elk een bepaalde aspect van de energietransitie belichten: zonnepanelen en teruglevering, stadswarmte en marktprijsvergelijkingen, klimaatadaptatie en mobiliteit. Tenslotte wordt een overzicht gegeven van de bronnen die gebruikt zijn voor het schrijven van het artikel.


Zonnepanelen en terugleveringsproblemen

De toepassing van zonnepanelen in woningen is in Nederland sterk toegenomen. Eigenaren investeren vaak in dit type duurzame energieopwekking om hun energierekening te verlagen en bij te dragen aan een groenere toekomst. In de praktijk blijkt echter dat het nut van zonnepanelen niet altijd even eenvoudig is.

Simon van Leijen, een eigenaar in Kloosterhaar, beschrijft zijn ervaring met zonnepanelen en teruglevering aan het net. Hij heeft 37 zonnepanelen geïnstalleerd en heeft zijn gasleiding laten afsluiten. Tijdens een zonnige dag kan zijn installatie tot 3000 watt per uur opwekken, wat voldoende is voor een koffiezetapparaat gedurende drie uur. Van Leijen benadrukt echter dat het nut van de opgewekte energie sterk afhankelijk is van de mogelijkheid om deze terug te leveren aan het net.

Het probleem is dat het netwerk in zijn wijk overbelast raakt bij hoge opwekking. Dit fenomeen wordt door Van Leijen vergeleken met een trechter met een smal pijpje aan de onderkant waar veel slangetjes tegelijk water in pompen. Het netwerk kan de opbrengst niet aan en de energie verdwijnt. Dit leidt tot terugleveringsproblemen en zelfs tot naheffingen. Zo heeft hij een eindafrekening gekregen van 700 euro van Greenchoice, die niet kon compenseren voor de opgewekte energie.

Deze problematiek treft niet alleen Van Leijen, maar ook andere inwoners van Kloosterhaar. Zij beschrijven soortgelijke ervaringen, vooral in de zomermaanden, waarin de opwekking hoog is. In een appgroep in de wijk wordt vaak gesproken over deze problemen. Volgens Van Leijen is er geen oplossing in zicht en is het netbeheerder Enexis niet in staat om het probleem op te lossen.


Stadswarmte en marktprijsvergelijkingen

Een alternatief voor aardgas is stadswarmte. In Nederland wordt steeds meer gebruik gemaakt van dit type duurzame warmtevoorziening, vooral in steden. Stadswarmte wordt opgewekt via centrale bronnen en wordt via buizen naar huizen geleid. De voordelen zijn onder andere dat het CO₂-geen emissies produceert en dat het een beter gebruik maakt van warmte die elders al wordt opgewekt.

Een recent onderzoek van TNO, gepubliceerd in het economisch vakblad ESB, toont aan dat de prijs voor stadswarmte in Nederland hoger is dan in Scandinavië en Duitsland. Dit verschil kan worden toegeschreven aan het feit dat in Nederland vijf grote warmtebedrijven de markt bedienen en elkaar niet genoeg beconcurreren. Hierdoor ontbreekt er concurrentie die de prijs zou kunnen drukken.

In het onderzoek stelt Annelies Huygen van TNO dat de energierekening voor stadswarmte in Nederland honderden euro's per jaar hoger is dan in andere Europese landen. Voor particuliere huishoudens kan dit een belangrijke financiële last zijn. De warmtebedrijven die betrokken zijn bij de studie, geven echter aan dat de vergelijking niet eerlijk is, omdat de marktomstandigheden in verschillende landen verschillen.

De toepassing van stadswarmte is echter niet overal even eenvoudig. In sommige wijken zijn gasbuizen al aangelegd die nu worden aangepast om ook waterstof of stadswarmte door te laten. Dit wordt vaak aangeduid als ‘hydrogen ready’ en betekent dat de infrastructuur in de toekomst kan worden aangepast voor duurzamere energiebronnen. In een van de geciteerde discussies op een online forum wordt gemeld dat nieuwe gasbuizen in een wijk zijn aangelegd met de aanduiding ‘hydrogen ready’.


Klimaatadaptatie en koelte in stedelijke gebieden

Een ander belangrijk aspect van woningbouw en energiebeleid is klimaatadaptatie. Door het klimaatveranderingen en de toename van hittestress in stedelijke gebieden, is het belangrijk om passieve koeltechnieken in te zetten. In het projectgebied van Arnhem is dit een kernthema.

In Arnhem is de ligging aan grote rivieren, het vele groen in en rond de stad en de groene hellingen van de Veluwezoom een voordeel voor het stadsklimaat. Deze natuurlijke kenmerken zorgen voor een relatief gunstige temperatuurverdeling in de stad. Echter, in de toekomst is het belangrijk om deze positieve kenmerken te bewaren en te versterken.

In het project wordt onderscheid gemaakt tussen rode, oranje, gele en blauwe gebieden. Rode gebieden zijn gebieden waar de gevoelstemperatuur verbeterd moet worden. Oranje en gele gebieden zijn gebieden waar de gevoelstemperatuur niet moet verslechteren. Blauwe gebieden zijn bronnen van koelte die bescherming en versterking nodig hebben. Dit betekent dat koele winden in de stad moeten worden gestimuleerd en dat groen en wateroppervlakken bewaard moeten blijven.

In het Rozetkwartier in Leiden is een voorbeeld van een mobiliteitshub in ontwikkeling. Deze hub combineert openbaar vervoer, fietsinfrastructuur en parkeergarages in één geïntegreerd concept. Het Rozetkwartier wil een aantrekkelijke locatie worden voor bewegingen naar en van de binnenstad. Daarbij speelt de fiets een belangrijke rol, omdat de bewaakte openbare fietsenstalling 550 tot 650 fietsen tegelijk kan bevatten.

Een extra fietsenstalling wordt aangelegd aan de overzijde van het stadsblok in Gortemakerssteeg. Deze fietsenstalling dient als een toekomstige locatie voor bewoners en verplaatst de bestaande nutsvoorziening naar een centraal punt. Dit zorgt voor meer ruimte in de openbare ruimte en versterkt de bereikbaarheid van het cultureel centrum Rozet.


Huidige projecten en bouwvergunningen

Op nationaal en lokaal niveau zijn er verschillende projecten en bouwvergunningen die gericht zijn op de energietransitie. In Leiden zijn er diverse projecten die gericht zijn op verbeteringen in mobiliteit, energievoorziening en infrastructuur. Een aantal van deze projecten is al in uitvoering, zoals de tijdelijke herinrichting van de Nieuwstraat voor de zomer. Deze herinrichting is bedoeld om de wijk tijdens de zomermaanden toegankelijker en groener te maken.

Andere projecten zijn gericht op energieopwekking en isolatie. Zo is er een project voor het vervangen van balkonafscherming in Turkooislaan en een project voor het plaatsen van een dakkapel aan de voorgevel van Van Der Lubbehof 28. Deze projecten zijn gericht op het verbeteren van comfort en energie-efficiëntie in woningen.

In de Sieboldstraat zijn vergunningen verleend voor het bouwen van twee zelfstandige woningen. Dit is een voorbeeld van woningvormingsprojecten die gericht zijn op de toekomstige vraag naar woningen in stedelijke gebieden. Deze woningen zullen waarschijnlijk ook aansluiting vinden op duurzamere energiebronnen.


Conclusie

De energietransitie in de woningbouwsector in Nederland is in volle gang. Zowel particuliere eigenaren als gemeenten en netbeheerders zijn actief in het opzetten van duurzame energieopwekking en warmtevoorziening. Zonnepanelen zijn een populaire keuze, maar het terugleveren van energie blijkt in sommige gevallen problematisch. De marktprijs voor stadswarmte is in Nederland relatief hoog vergeleken met andere Europese landen, wat een uitdaging is voor de toekomstige toepassing van deze energiebron.

Klimaatadaptatie is een ander belangrijk thema in de woningbouwsector. In stedelijke gebieden wordt er gewerkt aan het verbeteren van het stadsklimaat, met aandacht voor koelte en groen. Mobiliteitshubs zoals het Rozetkwartier in Leiden tonen aan hoe openbaar vervoer en fietsinfrastructuur een rol kunnen spelen in een duurzamere stadsbeweging.

De huidige projecten en bouwvergunningen in Leiden en andere steden tonen aan dat de energietransitie een breed spectrum aan projecten en activiteiten omvat. Deze projecten zijn gericht op zowel energie-efficiëntie als comfort en toegankelijkheid voor inwoners en bezoekers.


Bronnen

  1. Stadswarmte in Nederland stuk duurder dan in rest van Europa
  2. Overzijde Gortemakerssteeg
  3. Zonnepanelen en terugleveringsproblemen

Related Posts