Isolatie Centraal: Een Overzicht van Uitgevoerde Projecten, Klantervaringen en Expertise

Inleiding

Isolatie Centraal is een van de groeiende professionals binnen de markt voor particuliere woningisolatie in Nederland. Het bedrijf, opgericht in 2017 door Wessel Rietveld, richt zich op het bieden van duurzame en betaalbare isolaties oplossingen voor zowel spouw- als vloer- en bodemisolatie. Tegenwoordig telt het bedrijf onderdeel uit van de top 3 op dit vlak in het land.

Op basis van de beschikbare bronnen is het beoordelingscijfer van Isolatie Centraal bij verschillende platforms bij de ervaringen van 70 klanten rond de 4,4. Ervaringen geven een veelzijdig beeld: het bedrijf haakt bij veel vertrouwen vanwege vakmanschap, betrouwbaarheid en korte terugverdientijden, maar er komen ook incidenteel meldingen aan het licht rond communicatieproblemen of tijdsplanningsklachten.

In dit artikel worden de technische en praktische benaderingen van Isolatie Centraal besproken, op basis van de beschikbare klantfeedback, de projecten uitgevoerd en de algemene beoordelingen van het bedrijf. Ook zullen mogelijke risico’s of aandachtspunten worden belicht, zoals genoemd in enkele zeer recente negatieve meldingen – met inachtneming van de tijd notatie in de bron, die mogelijkerwijs voorbeelddata is.


Klantervaringen en Beoordelingen

Positieve Feedback: Betrouwbaarheid, Vakmanschap en Nette Uitvoering

De meeste klantbeoordelingen spreken over een goede tot zeer goede ervaring met Isolatie Centraal. Typische punten van positief waarderen zijn:

  • Vakmanschap van het personeel, vaak gecombineerd met een vriendelijke en geduldige aanpak, gericht op duidelijke communicatie.
  • Nette uitvoering, waarbij het terrein en huis na de werkzaamheden keurig worden opgeruimd.
  • Snelle afhandeling, met een korte looptijd vanaf offertering tot uitvoering – meestal binnen enkele weken.
  • Billijke prijzen, waarbij het bedrijf door slim inkopen in staat is om de afstand tot concurrenten klein te houden.
  • Goede klantenservice, van wellicht beperkt aanwezig in bijvoorbeeld de een recente negatieve melding, maar in het algemeen is de communicatie vloeiend.

Een klant op Trustpilot schrijft:

"Levi en Quinten zijn vandaag bij mij de bodemisolatie uit komen voeren. Ze gingen voortvarend aan de slag en gaven ook uitleg bij alles wat ze aan het doen waren. Wat mij betreft ziet het er prima uit."

Op de website van Offertevergelijker.nl schrijft een klant:

"Duidelijke taal, scherpe prijs en bovendien al heel snel na de offerte-acceptatie uitgevoerd. Ik weet niet of het mogelijk is, maar we denken al verschil te merken in deze warme dagen."

Negatieve Feedback: Bereikbaarheid en Communicatie

Ondanks het overwegend positieve beeld, zijn er ook negatieve ervaringen, meestal gericht op communicatieproblemen. Een klant op Trustpilot meldde:

"Sam Dharampal – 14 okt. 2025 (Google Reviews)
Onacceptabele ervaring met Isolatie Centraal. Ik ben teleurgesteld in de airco die niet voldoet aan de afgesproken oppervlakte. Isolatie Centraal reageert niet meer op telefoontjes en e-mails, ondanks mijn pogingen om contact op te nemen over het probleem. Ook een brief geschreven, echter geen reactie hierop gehad. Slechte klantenservice en nazorg. Er wordt niet meer gereageerd op telefoontjes, e-mails en mijn verzonden brief om het probleem op te lossen.
"

Hoewel een data van oktober 2025 is, lijkt dit een recent exemplaar en mogelijk deel van voorbeelddata, is dit wel een duidelijk signaal dat er momenten zijn waarin klanten minder geschikt ervaren worden om vragen op te lossen.

Ook op Offertevergelijker.nl wordt melding gemaakt van communicatieproblemen:

"Pas op met dit bedrijf! Telefonisch en online niet bereikbaar."

Een positieve klant op hetzelfde platform reageert met:

"We zijn heel goed tevreden over Isolatie Centraal. Werkzaamheden voor de bodemisolatie zijn correct en nauwkeurig en goed uitgevoerd."

Concreet Keuze voor Producten

Isolatie Centraal benadrukt in hun communicatiefabriek een breed spectrum van isolatieproducten:

  • Spouwmuurisolatie met bijvoorbeeld CentraPearl of CentraFoam.
  • Vloerisolatie van verschillende materialen, zoals polyethyleen isolatiefolie.
  • Bodemisolatie, waarbij opnieuw een specifiek geïntegreerde aanpak op maat wordt geleverd.

Een klant meldt:

"Ze hebben de spouw puinvrij gemaakt en vervolgens met de bekende grijze korrels geïsoleerd."

Op de website van Trustpilot schrijft een klant:

"De adviseur was eerlijk genoeg om te zeggen dat vervanging van de isolatie op de zolder niet nodig was, en dat korrels in de kruipruimte geen optimaal effect geven. Daardoor ben ik uiteindelijk bij hen gebleven."


Projecten en Uitgevoerde Opdrachten

Grootschalige Projecten

Een onderliggend bedrijfsstrategisch doel lijkt te zijn om projecten met schaal effectiever en sneller te laten lopen. In de beschikbare informatie wordt een project genoemd genaamd:

"Isolatie van een hele straat."

Hoewel geen verdere details worden gegeven over dit specifieke project, suggereert het dat Isolatie Centraal in staat is tot projectmatige uitvoering buiten de klassieke opdrachtstructuur. Een andere klant meldt:

"Spouwmuurisolatie Johanneskerk Leersum – een specifieke opdracht, uitgevoerd met professionele uitrusting."

Kleinere Woningen en Individuele Projecten

Veel van de feedback betreft kleinere, particuliere woningen en individuele projecten. Bijvoorbeeld:

  • Spouwmuurisolatie in Vianen
  • Vloerisolatie in een kruipruimte
  • Bodemisolatie in woningen met complexe structuur

In deze gevallen wordt een sterke nadruk gelegd op het passende combineren van materialen en toepassingen. Klanten schrijven dat de uitvoering afgestemd is op de lopende toestand van het huis.

Een opmerkelijke case is de melding over een probleem met spouwmuurisolatie bij kalkstenen muren:

"Advies spouwmuur isolatie: Advies van bedrijf om spouwmuur niet te isoleren vanwege zachte kalksteen. Goede uitleg en kundige adviseur."


Terugverdientijd en Financiën

Een van de hoofdvraagstukken bij woningisolatie is de terugverdientijd – of gezegd: de afstand tot financiële opbrengst bij energiebesparing. Hierbij dient vaak de balans tussen investering en opbrengst in overweging te worden genomen.

Voor Isolatie Centraal is het terugverdientijdsscenario als volgt:

"Deze toepassingen allen leveren een zeer hoge jaarlijkse besparing op op energiekosten, waardoor een terugverdientijd van slechts 3 tot 6 jaar mogelijk is."

Deze getallen lijken afgesproken te worden op basis van gemiddelde gegevens, mogelijk afkomstig van nationale energieprotocollen. De scherpe prijs, zoals meermalen benoemd, draagt vermoedelijk bij tot het benutten van een korte terugverdientijd.

Subsidie Advies en Aanvraagonderdrukking

Hoewel dit een cruciale keuzevraag is voor iedereen die overweegt om isolatie te laten doen, blijkt uit enkele getuigenissen dat het subsidieadvies zowel eenvoudig als ongecompliceerd wordt gepresenteerd. Een klant op Trustpilot meldt:

"De bodemisolatie was snél, goed en hulp bij de administratie was een extra voordelen. Deze aanvraag zou automatisch georganiseerd worden."

Echter, een positieerder schrijft ook:

"Ik ben alleen benieuwd tot wanneer ik de subsidie kan aanvragen... Ik weet echt niet hoe ik dat moet doen."

Vergelijkbare problemen kunnen dus optreden, des te wijzer een afspraken met een betrouwbare adviseur bij het aanvragen van de subsidie.


Materiaalkeuze en Duurzaamheid

Uiteenlopende Materiaalsamenstelling

Isolatie Centraal biedt klanten de mogelijkheid om hun voorkeur te kiezen uit meerdere isolatiematerialen. Hoofdonderdelen zijn:

  • Spouwmuurisolatie: Grijze korrels, CentraPearl of foam.
  • Dakisolatie: Niet vermeld, maar formeel wordt “dakisolatie” aangemerkt in het bereik van services.
  • Vloerisolatie: Infolie of korrels.
  • Bodemisolatie: Vaak gecombineerd met een straatopdracht of grootschalig project.

Een klant op Trustpilot meldt:

"Vloerisolatie met PIF Isolatiefolie."

Ecologisch Verantwoord Werken

Het bedrijf benadrukt ook het gebruik van ecologisch verantwoorde materialen:

"Isolatie Centraal werkt met ecologisch verantwoorde materialen en levert maatwerkoplossingen."

De SKG-IKOB certificering bij VENIN (voorheen VENIN of Isolerend Nederland), toont aan dat het bedrijf meeleert in de professionele kringen van het isolatievakgebied en is op de hoogte van de vereisten rond milieu, veiligheid en gebruikskwaliteit.


Betrouwbaarheid en Certificering

SKG-IKOB Certificering

Het bedrijf is lid van SKG-IKOB en heeft de overeenkomstige certificeringen behaald. Deze organisatie stelt kwaliteitseisen in de isolatiesector en certificeert professionals op basis van kennis en uitvoeringscapaciteit. Een voorbeeld van zo’n certificaat is:

"Isolatie Centraal is lid van SKG-IKOB en biedt kwaliteitsborgend werk in de spouwmuurisolatie met CentraPearl."

Goed Vakmanschap en Tijdsbesteding

Het bedrijf stelt zich daarbinnen op als professioneel en betrouwbaar, gezien vanuit diverse getuigenissen:

"De mannen hadden kennis van het product en zijn een geoliede machine die de klus binnen 2 uur hebben geklaard."
"Hij nam alle stappen netjes en gecontroleerd door."


Technieken en Methodieken

Spouwmuurisolatie

De spouwmuur wordt geïsoleerd met korrels of foam. Typisch is het gebruik van CentraPearl of alternatieve systemen, afhankelijk van de bestaande woningstructuur. In de omschrijving van een klant uit Leersum, is sprake van een correcte uitvoering van de zijkant.

"Spouw puinvrij is gemaakt en grijze korrels aangebracht."

Bodemisolatie

Het aankleden van de bodem met isolatiemateriaal en het voortvarend laten werken van een gecontroleerd team, zoals vermeld in meerdere reviews. Bijna eén minuut per vierkante meter volgens een klant – wat betekent dat het team qua tijdsplanning en uitvoering goed zit.

Vloerisolatie in Kruipruimte

"Vloerisolatie met PIF Isolatiefolie"
Werkzaamheden zijn uitgevoerd aan het einde van de vochtperioden volgens advies van de adviseur.


Samenvatting van Voordelen en Nadelen

Aspect Voordelen Nadelen
Prijzen Scherpe en billijke tarieven door slim inkopen Sommige klanten zijn onzeker over subsidie
Aanpak Vriendelijk, competent en nette uitvoering Schaarste in telefonisch bereikbaarheid
Vertrouwen Veel klachten over betrouwbaarheid en correcte afronding Een recent kritisch klachtenverhaal
Materialen Uitgebreid overzicht, duurzame keuzes Niet alle materialen expliciet benoemd
Uitvoering Snel en nauwkeurig Afhankelijk van torenplanleggers in sommige gevallen

Conclusie

Isolatie Centraal is – op basis van de beschikbare klantbeoordelingen, projecten en expertise – een betrouwbaar en duurzaam alternatief voor woningisolatie. Het bedrijf stelt zich op als innovatief en maatwerk-georiënteerd, met een sterke focus op klantvriendelijke communicatie en korte terugverdientijden.

Voordelen die zich aandienen zijn vooral betreffende de vakkundige uitvoering, het gebruik van ecologisch verantwoorde materialen, de snelle afhandeling en de vloeiende communicatie bij de meeste klanten. De negatieve ervaringen zoals geel licht en telefonisch bereikbaarheid zijn beperkt in aantal en kunnen mogelijk worden toegevoegd aan tijdelijke omstandigheden, zoals voorbeelddata kan suggereren.

Een klant schrijft tenslotte:

"Ik ben heel tevreden hoe alles is geregeld en ze hebben daar een heel erg leuk team bij Isolatie Centraal! Aanrader!"

Hoewel niet alle projecten en materialen expliciet zijn benoemd in de gegevens, is het duidelijk dat Isolatie Centraal zich houdt aan professionele standaarden waartegen de verwachtingen van een moderne woningeigenaar worden gemeten.


Bronnen

  1. Isolatie Centraal B.V.
  2. Trustoo.nl – Beoordelingen Isolatie Centraal
  3. HomeZero – Bedrijfsprofiel Isolatie Centraal
  4. Offertevergelijker.nl – Beoordeling Isolatie Centraal
  5. Trustpilot.nl – Recensies Isolatie Centraal

Gerelateerde berichten