De rol van Arnoud op den Kelder in de renovatie van de Piet Heintunnel

De renovatie van de Piet Heintunnel is een complex en belangrijk project geweest dat zowel technische als organisatorische uitdagingen met zich meebrengt. In dit artikel wordt ingegaan op de bijdrage van Arnoud op den Kelder, projectmanager bij de renovatie, en de rol die hij heeft gespeeld bij het opzetten van de uitvoering van het project. Het artikel bevat informatie die voortkomt uit de opgesomde bronnen, met name de bronnen die directe verwijzingen bevatten naar zijn rol in het project.

Inleiding

De Piet Heintunnel, een van de belangrijkste verkeersaders in Amsterdam, is vanaf juni 2021 gesloten voor renovatie. Het doel van de renovatie is om de tunnel veiliger, eenvoudiger te bedienen en makkelijker te onderhouden. Deze renovatie is onderdeel van het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam (AWA). Arnoud op den Kelder, projectmanager bij de renovatie, heeft een cruciale rol gespeeld in het opzetten van de uitvoering van het project. Hij werkt samen met andere betrokkenen, waaronder de gemeente Amsterdam, Heijmans Infra, Siemens Mobility en andere partners. In dit artikel wordt de bijdrage van Arnoud op den Kelder in kaart gebracht, inclusief de uitdagingen en oplossingen die hij heeft meegemaakt tijdens de renovatie.

De complexe opgave van de renovatie

De renovatie van de Piet Heintunnel is een enorme, complexe opgave. De tunnel is al 25 jaar in gebruik, maar heeft nu een grondige opknapbeurt nodig. Volgens Arnoud op den Kelder is het de opdracht van de gemeente om de tunnel te renoveren, zodat deze veilig, eenvoudig te bedienen en makkelijk te onderhouden is. De renovatie omvat het vervangen van de installaties, die aan het einde van hun levensduur zijn. Deze installaties zijn met elkaar verbonden, waardoor het niet mogelijk is om de renovatie per tunnelbuis uit te voeren. Om een tunnel open te houden, moeten de veiligheidsinstallaties werken, waaronder ventilatie, die voor de benodigde luchttoevoer zorgen.

De renovatie is een ingrijpende operatie, die voor overlast zorgt in de hele stad. Tijdens de renovatie wordt het verkeer vanaf de A10 omgeleid via de afslagen S112 (Gooiseweg) en S116 (Nieuwe Leeuwarderweg/IJtunnel). Daardoor kan de reistijd vooral in de spits flink oplopen. Ook op andere plekken in de stad kan het drukker worden door verkeer dat een andere weg zoekt. Tram 26 blijft rijden, maar in sommige gevallen wordt er een pendelbus in plaats van de tram ingezet.

De rol van Arnoud op den Kelder

Arnoud op den Kelder speelt een centrale rol in de uitvoering van de renovatie. Hij is projectmanager bij de renovatie en werkt samen met andere betrokkenen, waaronder de gemeente Amsterdam, Heijmans Infra, Siemens Mobility en andere partners. In zijn functie als projectmanager is hij verantwoordelijk voor de uitvoering van het project en heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de samenwerking binnen de alliantie.

De samenwerking tussen de betrokken partijen is cruciaal voor de uitvoering van het project. De alliantie bestaat uit mede-werkers van drie moederorganisaties: de gemeente, Yunex en Heijmans. De samenwerking binnen de alliantie is essentieel voor de uitvoering van het project. Er is gekozen voor een groot alliantiecontract, waarbij Siemens Mobility, Heijmans en gemeente zich bezighouden met die onderdelen van de opgave waar ze van nature sterk in zijn.

De alliantie heeft ook gebruikgemaakt van digitale technieken, zoals BIM, Digital Twin en VR. Het 3D BIM-model is de basis voor de digitale tunneltweeling met daarin alle nieuwe installaties, inclusief de omgeving. Deze wordt gekoppeld aan de nieuwe tunnelbesturingssoftware en komt samen in de nieuwe bediendesk, waarmee de tunnel wordt bediend en bewaakt. Dit maakt het functionele gedrag van de tunnel na renovatie nauwkeurig te toetsen en faalkosten te verlagen, de efficiëntie te verhogen en de doorlooptijd te verkorten, waarmee de hinder voor weggebruikers wordt geminimaliseerd.

De impact van de coronapandemie

De renovatie van de Piet Heintunnel is extra gecompliceerd geworden door de coronapandemie. De pandemie heeft ertoe geleid dat er meer tijd nodig was voor de voorbereiding van de renovatie. De gemeente Amsterdam heeft daarom maatregelen getroffen, waaronder een verbod voor vrachtauto’s, omdat dit de kans op een grote brand met forse rookontwikkeling reduceert. Door de maatregelen kon de tunnel door een gedoogbeschikking van de Omgevingsdienst open blijven voor het overige verkeer. De gedoogbeschikking was afgegeven tot 1 juli 2021. Op 25 juni 2021 hebben we de tunnel afgesloten voor de renovatiewerkzaamheden.

De coronapandemie heeft ook invloed gehad op de samenwerking binnen de alliantie. In de beginfase van het project was het lastig om een goede samenwerking binnen een alliantieorganisatie op te zetten, aangezien iedereen thuis achter een laptop werkte. Dit heeft het project aanzienlijk vertraging opgeleverd.

De uitvoering van de renovatie

De renovatie van de Piet Heintunnel is een complexe opgave geweest, waarbij een aantal technische en organisatorische uitdagingen zijn opgelopen. De alliantie heeft er voor gekozen om een vierkante afsluiting van 15 maanden te nemen, wat een belangrijke keuze was. Hierbij is rekening gehouden met de veiligheid van de werknemers, de doorstroming van het verkeer en de onderhoudsbehoefte van de tunnel.

De alliantie heeft ook gebruikgemaakt van digitale technieken, zoals BIM, Digital Twin en VR. De digitale technieken hebben bijgedragen aan de efficiëntie van het project, waardoor de hinder voor weggebruikers is geminimaliseerd. Ook is er gewerkt aan het ontwerp van een nieuwe verkeerscentrale, die naar verwachting eind 2025 klaar zal zijn. Met de Piet Heintunnel leggen we een belangrijke basis voor de nieuwe bediening en besturing van het tunnelareaal.

Conclusie

De renovatie van de Piet Heintunnel is een complexe en belangrijke opgave geweest, waarbij Arnoud op den Kelder een cruciale rol heeft gespeeld. Hij heeft bijgedragen aan de uitvoering van het project en heeft samenwerking binnen de alliantie gerealiseerd. De renovatie heeft bijgedragen aan de veiligheid, eenvoud en onderhoudsbehoefte van de tunnel. De impact van de coronapandemie is hierbij een belangrijke factor geweest, die het project vertraging heeft opgeleverd. De digitale technieken hebben bijgedragen aan de efficiëntie van het project, waardoor de hinder voor weggebruikers is geminimaliseerd.

Bronnen

  1. De Piet Heintunnel in de verkeerscirculatie in Amsterdam
  2. De combinatie Heijmans Infra/Siemens Mobility heeft eerder succesvol samengewerkt
  3. SD+P Management en advies BV
  4. De renovatie van de Piet Heintunnel is onderdeel van het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam
  5. Assetmanagement speelt een sleutelrol bij projecten
  6. De impact van de coronapandemie op de renovatie van de Piet Heintunnel
  7. De rol van Arnoud op den Kelder in de renovatie van de Piet Heintunnel
  8. Contributie 2022

Related Posts