Interieurontwerp en duurzame ontwikkeling: Trends en innovaties in het hoger onderwijs
De huidige tijd staat onder druk van duurzame ontwikkeling, waarbij het hoger onderwijs een cruciale rol speelt in het opbouwen van kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een duurzame toekomst. In dit artikel worden de trends, innovaties en praktijken in het hoger onderwijs behandeld, met aandacht voor duurzaamheid, innovatie en de rol van de studenten. De informatie is gebaseerd op de informatie uit de bronnen, inclusief onderzoek, programma’s en initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het bevorderen van duurzame ontwikkelingen.
Duurzaamheid in het hoger onderwijs
Een van de belangrijkste thema’s in het hoger onderwijs is duurzaamheid. De EUR (Erasmus Universiteit Rotterdam) stelt zich als doel om de duurzame ontwikkeling te bevorderen. Dit gebeurt onder andere via het programma ‘Redesigning the Post-Industrial City’, dat vanuit verschillende disciplines naar grootstedelijke vraagstukken kijkt. Het doel van dit programma is om kennis te ontwikkelen die helpt bij het oplossen van problemen in stedelijke omstandigheden. Daarnaast is er het programma ‘The Superdiverse Classroom’, dat zich richt op onderwijsdidactiek en het omgaan met een superdiverse studentenpopulatie. Deze programma’s tonen aan dat het hoger onderwijs zich steeds meer richt op duurzame ontwikkelingen.
Bij het onderwijs speelt ook de rol van de studenten een belangrijke functie. De EUR onderzoekt hoe studenten beter voorbereid kunnen worden op hun toekomstige loopbaan. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar de voorkeuren van consumenten met betrekking tot de publieke laadinfrastructuur. Dit is een voorbeeld van hoe het hoger onderwijs zich richt op praktische toepassing van kennis.
Innovatie in het onderwijs
Innovatie is een ander belangrijk thema in het hoger onderwijs. Er wordt steeds vaker gewerkt aan het integreren van ervarend leren en het ontwikkelen van overdraagbare vaardigheden. Dit gebeurt onder meer via het programma ‘Impact at the Core’, waarin studenten de kans krijgen om een uitdaging in stad/regio te vinden en die samen met partijen bespreekbaar te maken. Deze programma’s tonen aan dat het hoger onderwijs zich steeds meer richt op het ontwikkelen van praktische vaardigheden die nuttig zijn in de toekomst.
Daarnaast wordt er gewerkt aan het opzetten van een certificaat Basis Kwalificatie Examineren (BKE) na het voltooien van drie van de vier MicroLabs over toetsing. Ook is er een Senior Kwalificatie Examineren (SKE) opgezet. Deze programma’s tonen aan dat het hoger onderwijs zich steeds meer richt op de kwaliteit van het onderwijs.
Onderwijsonnovatie en digitalisering
De digitalisering speelt in het hoger onderwijs een steeds grotere rol. Er wordt gewerkt aan het opzetten van een online ontwerptool voor docenten, ‘teachEUR’. Deze tool helpt docenten bij het ontwerpen van onderwijsonnovaties. Daarnaast worden er diverse interactieve webinars verzorgd, zoals de ‘Online interaction and tool experience’ en ‘Online assessment’. Deze webinars helpen docenten bij het aanpakken van onderwijsproblemen.
Deze innovaties tonen aan dat het hoger onderwijs zich steeds meer richt op digitalisering. Daarnaast wordt er gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Dit gebeurt onder meer via het CLI-thema ‘Evaluatie en onderzoek van onderwijsinnovaties’, waarin wordt gekeken naar de effecten van onderwijsinnovaties.
Onderwijskwaliteit en studententevredenheid
De kwaliteit van het onderwijs is belangrijk voor de tevredenheid van de studenten. De NSE (Nationale Studenten Enquête) toont aan dat de algemene studenttevredenheid een 3,8 is (op een 1-5 schaal). Studenten van de EUR zijn het meest tevreden over de thema’s Docenten en Betrokkenheid & Contact. Toetsing en Studiebegeleiding scoren minder positief. Dit leidt tot een aantal verbeteracties, zoals het inrichten van een Community of Practice om gemeenschappelijk te leren over toetsing.
Deze verbeteracties tonen aan dat het hoger onderwijs zich steeds meer richt op de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast wordt er gewerkt aan het verbeteren van de studiebegeleiding, met name via het programma Student Wellbeing.
Samenwerking en netwerken
Het hoger onderwijs werkt steeds vaker samen met andere instellingen en netwerken. De EUR is betrokken bij het netwerk Digitaal Erfgoed (NDE), waarin wordt gewerkt aan het verduurzamen en toegankelijk maken van digitale audiovisuele erfgoedcollecties. Ook werkt de EUR samen met andere instellingen zoals de Koninklijke Bibliotheek, het KNAW Humanities Cluster, het Nationaal Archief en de Rijksdienst voor het Culturele Erfgoed.
Deze samenwerkingen tonen aan dat het hoger onderwijs zich steeds meer richt op het opbouwen van netwerken en het delen van kennis.
Conclusie
Het hoger onderwijs speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van duurzame ontwikkelingen, innovaties en de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De EUR richt zich op duurzaamheid, innovatie en de kwaliteit van het onderwijs, en werkt samen met andere instellingen en netwerken. De studenten spelen een belangrijke rol in het opbouwen van kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een duurzame toekomst. Het hoger onderwijs blijft zich steeds meer richten op de behoeften van de studenten en de maatschappelijke impact van het onderwijs.
Bronnen
Related Posts
-
Disco in de kelder naast de visbanken in Delft
-
Disco in de kelder: een historische ruimte met een unieke functie
-
De Kelder in Amersfoort: Historie, locatie en betekenis van een poppodium
-
Interieurontwerp en familiegeschiedenis: De rol van Dirk Jan Hankamp en Hennie Kelder in de stamboom
-
Dirk en Kim Kelder Redleck: Een interieurontwerp dat levenskeuzes ondersteunt
-
Dirk en Kim: een kelderrenovatie met professionaliteit en zorg
-
Interieurontwerp: Het gebruik van moderne materialen en technieken
-
Diner in de kelder: sfeer, creativiteit en unieke ervaringen in Rotterdam