Harry op den Kelder: Van Muziek tot Dorpsfilm
Harry op den Kelder, een bekende naam in de muziekwereld, heeft zich ook met succes gewijd aan het maken van dorpsfilmpjes en het verzamelen van oude filmbeelden. Zijn bijdrage aan de collectieve herinnering van Nibbixwoud is uniek en getuigt van zijn passie en betrokkenheid bij het bewaren van culturele geschiedenis. In dit artikel wordt ingegaan op zijn rol in de muziek, zijn bijdragen aan de filmindustrie en zijn bijzondere projecten, zoals de dorpsfilm “Herinner en Geniet”.
Muziekcarrière en Samenwerkingen
Harry op den Kelder begon zijn muziekcarrière in de jaren 1970, waarin hij deel had aan verschillende bands. Hij was onder andere drumspelend in Crystal Palace, een band die bekendstond om haar pop- en rockmuziek. In 1976 was hij lid van de band Crystal Palace en werkte hij samen met andere bekende muzikanten zoals Piet Kieft, Willem Schoone en Hennie Kemper. De band had een aantal succesvolle nummers, waaronder “Take it all”, dat de Top Pop Tips haalde.
Naast Crystal Palace was Harry ook actief in andere bands, waaronder As Well, Choice, Bunker Hill en Mother Nature. In Mother Nature werkte hij samen met Jan Morsch, Ton Morsch, Piet Kieft en Jos Boon. Deze band had invloeden van bekende rockbanden zoals Black Sabbath en Pink Floyd. In 1973 werd de band tijdelijk Bunker Hill genoemd, een verwijzing naar de studioruimte van Harry op den Kelder in Nibbixwoud. De band gaf in de jaren 70 en 80 meerdere concerten, waaronder in de bekende Soundpush studios in Blaricum.
De Reel Sound Studio
De Reel Sound Studio, waar Harry op den Kelder deel van uitmaakte, was een belangrijke plek voor opnamen en samenwerkingen. Het was oorspronkelijk een repetitieruimte voor de band Mother Nature, maar werd later ook gebruikt door Crystal Palace. In 1975 verhuisde Harry, Piet en Jos naar Crystal Palace, terwijl de formatie Crystal Palace ook gebruikmaakte van de studioruimte van de Reel Sound Studio. Tot 1978 bleef Harry bij Crystal Palace, daarna ging hij volledig over op de opnamestudio die hij in 1973 was begonnen.
Dorpsfilmprojecten en het Bewaren van Geschiedenis
Naast zijn muziekcarrière heeft Harry op den Kelder ook aandacht besteed aan het bewaren van culturele geschiedenis, met name in het dorp Nibbixwoud. Tijdens een diner in 1992 vertelde hij dat hij in het bezit was van een dorpsfilm, gemaakt in 1952. Deze film was ooit gemaakt in opdracht van fanfare St. Gregorius en ging met name over het agrarische karakter van het dorp. De oorspronkelijke film was eerder in bezit van Leo Weel en deze was door Harry omgezet in een digitale versie, zodat de kwaliteit van de film gewaarborgd bleef.
Verder had Harry al jaren in het bezit van oude filmbeelden over diverse gebeurtenissen in het dorp, zoals de Nibbikker wielerronde, de opmars van SEW voetbal en de verrichtingen van SEW handbal. Deze filmbeelden kwamen van onder meer Jaap Boots, Simon Vleerlaag, Niek op den Kelder en Jan Appelman. In 2014 kreeg Harry een oproep om filmmateriaal in te leveren bij Koos Wenker, die samen met Harry het idee had om dit materiaal in een voorstelling te verwerken met de film uit 1952 als start.
De Film “Herinner en Geniet”
Het project “Herinner en Geniet” was een samenwerking tussen Harry en Koos Wenker, waarin ze een compilatie van diverse beelden uit het dorp Nibbixwoud probeerden op te wekken. Het doel was om de bevolking van Nibbixwoud te laten genieten van de herinneringen uit de afgelopen vijftig à zestig jaar. De film was echter een stomme film, waarbij enkel het geruis van de camera te horen was. Daarom besloot het duo om de film van tekst en bijpassende muziek te voorzien.
Om de namen van de personen op de dorpsfilm te bepalen, organiseerde Koos in 2014 een bijeenkomst waarin verschillende Nibbikkers werden uitgenodigd om de film te bekijken. De namen van de personen werden opgeschreven, maar dit ging niet zonder problemen. De ah’s en oh’s vlogen over en weer, wat leidde tot hilariteit.
Voor de inspraak werd gekozen op Cees Ursem, een persoon met een Nibbikker tongval, omdat een professionele stem te duur was. De tekst werd in januari 2016 opgesteld, en na veel herhaling en frustratie werd de film van 1952 in de loop van 2016 gemonteerd.
Vertoningen en Reserveringen
De film werd op vrijdag 24 mei vertoond in de filmzaal van de Dres aan de KBO. Het was niet mogelijk om alles op één avond te vertonen, daarom was er een compilatie van de film. De toegangsprijs was 3 euro. Wie interesse had in de film, kon het bestelformulier invullen of een e-mail sturen. De totale lengte van de vijftien films was bijna tien uur en werd aangeboden op een USB-card en kostte 20 euro. Uit de opbrengst werden de montage- en digitaliseringskosten van de film betaald.
Voor de reservering werd aangeraden om voor 20 mei te reserveren, omdat de filmavond verwacht werd om een grote toeloop te hebben. De reservering kon via e-mail worden ingediend of via telefoonnummer 06-27395062 na 16.00 uur.
Conclusie
Harry op den Kelder heeft niet alleen een betrouwbare muziekcarrière opgebouwd, maar ook bijgedragen aan het bewaren van culturele geschiedenis in het dorp Nibbixwoud. Zijn bijdrage aan de dorpsfilm “Herinner en Geniet” toont zijn passie en betrokkenheid bij het bewaren van herinneringen. Zijn werk in de muziek en de opnamestudio’s heeft ook een blijvende invloed gehad op de muziekscene in Nederland.
Bronnen
Related Posts
-
Indexkelderen en hun invloed op het interieur
-
Indeling en inrichting van een kelder: een praktische gids voor optimale ruimtegebruik
-
Interior Design Trends in de Wijnbouw: Van Château Franc Mayne tot de Bouwkuip
-
Inbreker opgesloten in kelder: Veiligheid en preventie bij inbraakmethoden
-
Veiligheid in de kelder: Inbraak voorkomen met effectieve maatregelen
-
Inboedelverzekering en kelder: Wat je moet weten
-
Kelder bouwen in kleigrond: technieken, uitdagingen en oplossingen
-
Kelder bouwen in klei grond: technieken, uitdagingen en oplossingen