Jort Kelder en de Bitcoinfraude: Wat er werkelijk gebeurt

In de jaren rond 2019 en 2020 verschenen er opnieuw talloze nepadvertenties met bekende Nederlanders, waaronder Jort Kelder, die zogenaamde bitcoinbeleggingen aanprijsden. Deze advertenties werden vaak geplaatst op niet-geverifieerde websites en gebruikten foto’s en namen van bekende figuren zonder hun toestemming. Jort Kelder, journalist en presentator van De Wereld Draait Door, werd hierbij vaak misbruikt als figuur die verantwoordelijk was voor zogenaamde "gouden kansen" in de crypto-industrie. Dit artikel onderzoekt de impact van deze nepadvertenties op de cryptowereld, de betrokken partijen, en de reacties van Jort Kelder.

De verspreiding van nepadvertenties

De nepadvertenties verschenen vooral op internet, met name op Duitstalige websites. Ze gebruikten afgeprijsde foto’s van bekende Nederlanders en gaven aan dat zij betrokken waren bij beleggingsmogelijkheden in bitcoins. Zo stond er op sommige pagina’s dat Jort Kelder een interview gaf waarin hij sprak over zijn "massa in de wet" om rijk te worden. Deze advertenties werden vaak opnieuw geplaatst door andere websites, waardoor ze een breedere verspreiding kregen.

Deze vorm van oplichting maakte gebruik van de bekendheid van de betrokken personen. Oplichters wisten dat mensen die op zoek zijn naar investeringsmogelijkheden, zich zullen laten verleiden door zulke berichten. Daarnaast gebruikten ze ook de naam van bekende Nederlanders zoals Waylon, Duncan Laurence, en Ruud Feltkamp. Hierdoor ontstond er een gevoel van vertrouwen en betrouwbaarheid, terwijl de werkelijkheid daarvan afwijkt.

Jort Kelder: Een onschuldige verantwoordelijkheid?

Jort Kelder heeft meerdere keren gecommuniceerd dat hij geen verantwoordelijkheid draagt voor deze nepadvertenties. Hij heeft zelfs aangifte gedaan tegen de oplichters, die zijn naam en beeld gebruiken zonder toestemming. In een interview met Brandpunt+ heeft hij aangegeven dat hij de oplichters wilde confronteren. In de video die daarbij is gemaakt, belde hij een bedrijf dat betrokken was bij de verspreiding van deze nepberichten.

Hij heeft ook duidelijk gemaakt dat hij geen bitcoin heeft en dat hij zich niet heeft laten verleiden door deze vorm van investering. Hij waarschuwt mensen om zulke berichten niet te geloven, en adviseert om eerst zelf onderzoek te doen naar zulke beleggingsmogelijkheden. Hij benadrukt dat de cryptowereld een complexe en risicovolle markt is, waarin veel mensen geld verliezen door onzorgvuldigheid.

De rol van Google en Facebook

De oplichters gebruikten vooral Google en Facebook als platformen om hun nepadvertenties te verspreiden. Door gebruik te maken van zoekmachines en sociale netwerken konden ze hun berichten snel en efficiënt verspreiden. In 2019 stond er al sprake van een oplichtingscampagne waarin Jort Kelder werd gebruikt als figuur in de advertenties. Dit leidde tot klachten van burgers en media.

In 2020 werd Jort Kelder ook aangesproken door het Amsterdams gerechtshof, dat oordeelde dat Google nalatig was in het weren van nepadvertenties waarin Kelders beeld werd gebruikt. De rechter oordeelde dat Google verantwoordelijk was voor de schade die Kelder had geleden als gevolg van deze advertenties. De hoogte van de schadevergoeding wordt nog bepaald, maar het oordeel toont aan dat zulke platformen ook verantwoordelijk kunnen zijn voor de verspreiding van oplichtingspraktijken.

De invloed op de cryptowereld

De verspreiding van deze nepadvertenties heeft een negatieve impact gehad op de cryptowereld. De reputatie van de sector is aangeslagen, en veel mensen zijn in de war geraakt over de werkelijke mogelijkheden van bitcoin. De oplichters zijn hierdoor in staat geweest om talloze mensen te misleiden en hun geld te stelen.

Daarnaast zijn er ook mensen geweest die zich hebben aangemeld bij bepaalde websites en daarna hun geld verloren hebben. Deze oplichters gebruiken vaak zogenaamde "bitcoin robots" om beleggers te overtuigen dat ze met weinig inspanning veel geld kunnen verdienen. Deze platforms zijn echter vaak niet betrouwbaar en leiden vaak tot verlies.

Conclusie

De nepadvertenties met Jort Kelder en andere bekende Nederlanders zijn een duidelijk voorbeeld van oplichting in de cryptowereld. Deze praktijken zijn niet alleen schadelijk voor de betrokken personen, maar ook voor de reputatie van de crypto-industrie. Jort Kelder heeft zich actief ingezet tegen deze vorm van fraude en heeft aangifte gedaan tegen de oplichters. De rol van Google en Facebook in de verspreiding van deze advertenties is eveneens van belang geweest. De cryptowereld moet zich hierdoor afvragen hoe ze zulke praktijken kunnen voorkomen en hoe ze de betrouwbaarheid van de markt kunnen versterken.

Bronnen

  1. Onze eigen reis in de cryptowereld
  2. Bitcoin Lifestyle
  3. Google laat ze weer massaal door: nepadvertenties voor bitcoin
  4. Bitcoin-fraude Jort Kelder
  5. Sponsor PSV zit achter bitcoin-advertenties op Facebook
  6. Man (86) opgelicht voor ruim drie ton via neppe bitcoinbelegging
  7. Jort Kelder doet aangifte tegen bitcoinoplichters
  8. Jort Kelder wint rechtszaak tegen Google omtrent bitcoinfraude

Related Posts