Jumbo en de Invloed van Technologie op de Winkelervaring
De supermarktketen Jumbo is op zoek gegaan naar manieren om zich te onderscheiden op basis van innovatie en klantgerichtheid. De onderneming stapt over op een nieuw systeem, S/4HANA, om haar IT-architectuur te moderniseren en te standaardiseren. Hierdoor kan de klant een betere winkelervaring krijgen, met betere voorspellingen en snellere reactie op marktveranderingen. In deze artikel wordt gekeken naar de impact van deze overgang op de interne werkwijze, de toekomstige technologieën en de invloed op de winkelervaring. Daarnaast worden de strategieën van Jumbo besproken, inclusief de rol van de Design Authority en de toekomstige plannen voor de winkels.
De Overgang naar S/4HANA
Jumbo wil met behulp van de juiste technologie haar innovatieve vermogen verder versterken. Dit gebeurt door over te stappen op S/4HANA, een nieuw IT-systeem dat gericht is op standaardisatie. De overgang van ECC naar S/4HANA vraagt om een omvangrijke IT-migratie. Bij deze migratie rijst de vraag in hoeverre je kunt teruggaan op een standaard SAP-functionaliteit en wanneer je maatwerk moet bijbouwen.
Er zijn vier ontwerpprincipes geformuleerd: Standaard, Stabiel, Simpel en Snel. Deze principes zijn van belang voor het opzetten van een sterk fundament voor S/4. Daarom is er een speciaal orgaan in het leven geroepen, de Design Authority. In de DA zitten acht collega’s van Jumbo en twee mensen vanuit SAP. Het werkt zo dat als de business iets wil dat niet in de standaard van S/4 past, er altijd een maatwerkverzoek langs de DA moet gaan. Zo proberen ze maatwerk terug te dringen zonder mogelijkheden onbenut te laten.
Technologie en Innovatie
De markt waarin Jumbo werkt, is hypercompetitief. De behoeften en wensen van de consument en snelle introductie van nieuwe technologie vormen een uitdaging. Spronk noemt de opkomst van machine learning en de snelle groei van online boodschappen doen. De samenwerking met flitsbezorger Gorillas is een mooi voorbeeld van deze innovatie. Via de Gorillas-app krijgen hun klanten toegang tot het assortiment van Jumbo. En de eigen online-klanten in de grote steden kunnen boodschappen straks snel thuis laten bezorgen door Gorillas. Om dit mogelijk te maken, moeten ze snel kunnen schakelen. Daar kunnen ze geen groot project voor optuigen dat jaren gaat duren.
De Invloed van S4 op de Winkelervaring
De overgang naar S/4HANA heeft ook invloed op de winkelervaring. Met S4 kunnen ze preciezer voorspellen hoeveel ze van een product gaan verkopen. Je zult dus minder vaak een leeg schap aantreffen, minder vaak misgrijpen. Verder ontstaan nieuwe mogelijkheden met zogenaamde Electronic Shelf Labels (ESL), dat zijn elektronische schaplabels die volledig digitaal aangestuurd worden voor bijvoorbeeld prijslabeling van producten, labeling van ruimtes, bewegwijzering in gebouwen, oriëntatie in magazijnstellingen en begeleiding bij productieprocessen. Ook kunnen ze meer gebruik maken van realtime prijsupdates.
De verbeteringen zijn onder meer te zien op de pda van de medewerkers op de winkelvloer. Duyser legt uit dat de pda straks meer realtime info zal bevatten. Dat heeft zo zijn voordelen. Duyser: “Dingen opzoeken in het kantoortje op de eerste etage zal steeds minder voorkomen. We gaan die informatie naar de winkelvloer brengen. Dat betekent dat er meer tijd is voor de klant. Ook wordt er straks beter voorspeld wat er op welk moment vers geproduceerd moet worden in de winkel en wat gedurende de dag bijgemaakt moet worden aan broodjes, pizza’s en salades.”
De Invloed van de Technologie op het Winkelbedrijf
De nieuwste technologieën hebben ook invloed op het winkelbedrijf. Zo wordt bij het produceren van maaltijden in de winkel ook rekening gehouden met omgevingsfactoren, bijvoorbeeld het tijdstip dat een school in de buurt sluit, een staking van het openbaar vervoer of de invloed van een feestdag. Deze instore production-functionaliteit zit niet standaard in S/4, die hebben ze zelf als maatwerk bijgebouwd in de cloud. Doelstelling is dat de winkel realtime anticipeert op wat er gebeurt. De pda’s zijn al getest op croissants in een Jumbo in België. De voorspelling was preciezer dan ze voor mogelijk hielden. Voor hun klant is dat goed nieuws. Als jij een broodje tonijnsalade komt kopen in de winkel, is de kans groot dat het net is gemaakt.
De Invloed van de Technologie op de Klant
De klant profiteert ook van de technologieën. De overgang naar S/4HANA en de toepassing van nieuwere technologieën als ESL en machine learning zorgen voor een betere winkelervaring. De klant kan beter verwacht worden op basis van voorspellingen. Ook wordt er straks beter voorspeld wat er op welk moment vers geproduceerd moet worden in de winkel en wat gedurende de dag bijgemaakt moet worden aan broodjes, pizza’s en salades. Hierdoor wordt de winkel ervaring beter en sneller. De klant weet wat hij kan verwachten, en de winkel kan beter reageren op de vraag naar bepaalde producten.
De Invloed van de Technologie op het Bedrijfsleven
De technologieën hebben ook invloed op het bedrijfsleven. De overgang naar S/4HANA en de toepassing van nieuwere technologieën als ESL en machine learning zorgen voor een betere winkelervaring. De klant profiteert ook van de technologieën. De overgang naar S/4HANA en de toepassing van nieuwere technologieën als ESL en machine learning zorgen voor een betere winkelervaring. De klant kan beter verwacht worden op basis van voorspellingen. Ook wordt er straks beter voorspeld wat er op welk moment vers geproduceerd moet worden in de winkel en wat gedurende de dag bijgemaakt moet worden aan broodjes, pizza’s en salades. Hierdoor wordt de winkel ervaring beter en sneller. De klant weet wat hij kan verwachten, en de winkel kan beter reageren op de vraag naar bepaalde producten.
Conclusie
De overgang naar S/4HANA en de toepassing van nieuwere technologieën als ESL en machine learning zorgen voor een betere winkelervaring. De klant profiteert ook van de technologieën. De overgang naar S/4HANA en de toepassing van nieuwere technologieën als ESL en machine learning zorgen voor een betere winkelervaring. De klant kan beter verwacht worden op basis van voorspellingen. Ook wordt er straks beter voorspeld wat er op welk moment vers geproduceerd moet worden in de winkel en wat gedurende de dag bijgemaakt moet worden aan broodjes, pizza’s en salades. Hierdoor wordt de winkel ervaring beter en sneller. De klant weet wat hij kan verwachten, en de winkel kan beter reageren op de vraag naar bepaalde producten.
Bronnen
Related Posts
-
Dijkversterkingsontwerp en maatwerk in het kader van de dijkmodule Zuid 1
-
Kelderbouw: Kosten, Voordelen en Aandachtspunten voor Eigenaars
-
Zwemkleding Kopen: Richtlijnen en Tips voor Kwaliteit, Duurzaamheid en Aanpasbaarheid
-
Geschiedenis en huidige toestand van de kelders onder het Zwolse stadhuis
-
Uitgaansplekken in de kelders van Zwolle: een overzicht voor renovateurs en bouwprofessionals
-
Zwevende PVC-vloeren in kelders: voordelen, installatie en toepassing
-
Zweetende kelder: oorzaken, preventie en duurzame oplossingen
-
Zwerver in de kelder: Risico’s, herkenning en beveiliging in woonzaken