Kelder en kadastrale inkomens: een overzicht van de regelgeving

De relatie tussen kelders en kadastrale inkomens is een complex onderwerp dat vooral betrekking heeft op de wettelijke regelgeving rond woningbouw, huur en woningvoorraad. In de bronnen die zijn gegeven, staat het begrip “kadastraal inkomen” niet expliciet centraal, maar wel is er sprake van kelders en hun invloed op de woonomgeving, evenals het verband met inkomensgrenzen en huurbeleid. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de relevante regelgeving en de betrokkenheid van kelders in het kader van woningmarktregelgeving, met aandacht voor het begrip “laaggelegen woonruimte” en het gebruik van kelders in woningen.

Kelders in de woningbouw en het begrip laaggelegen woonruimte

Een belangrijk punt in de bronnen is het begrip laaggelegen woonruimte, dat is gedefinieerd in de Huisvestingsverordening 2020. Een laaggelegen woonruimte is een woning die bestaat uit twee of meer woonlagen en rechtstreeks toegankelijk is vanaf straatniveau. Daarnaast moet het hoogteverschil tussen het maaiveld (het aardoppervlak inclusief bestrating) en de bovenkant van de afgewerkte vloer bij de toegangsdeur niet meer dan 2,1 meter zijn. Dit is van belang bij het bepalen of een woning in aanmerking komt voor bepaalde regelingen, zoals de opkoopbescherming of beperkingen op de verhuur van woningen.

De term “kelder” komt in de bronnen niet expliciet voor, maar er wordt wel gesproken over werfkelders, spookkelders en grondradaronderzoek. Bijvoorbeeld in bron [2] wordt gemeld dat langs de Utrechtse Oude Gracht een verzakking leidde tot het blootleggen van een onbekende ruimte met een oeroud gemetseld muurtje. Dit soort ruimtes kan in sommige gevallen in de toekomst als kelder worden aangemerkt, wat de wettelijke verantwoordelijkheden en eigendomsrelaties kan beïnvloeden. In het kader van de regelgeving wordt duidelijk gemaakt dat de gemeente verantwoordelijk is voor het beheren van dergelijke ruimtes, met name als het gaat om veiligheid en onderhoud.

Kelders en de invloed op de woningmarkt

In bron [1] wordt gesproken over de opkoopbescherming, waarbij woningen met een WOZ-waarde tot € 623.000 onderdeel uitmaken van de beschermde woningen. Deze regeling is bedoeld om de schaarste aan goedkope en middeldure koopwoningen te bestrijden, met name in stedelijke gebieden zoals Amsterdam. Hoewel kelders in dit kader niet expliciet worden genoemd, kunnen ze wel een rol spelen bij de beoordeling van de woonruimte, bijvoorbeeld bij het bepalen van de waarde van een woning of het bepalen of een woning geschikt is voor bepaalde huurbeperkingen.

In bron [1] wordt ook gesproken over de verhuur van woningen via platforms zoals Airbnb. Hierbij wordt benadrukt dat het toeristisch verhuren van woningen een druk op de woningmarkt kan uitoefenen, met name in stedelijke gebieden. Dit heeft ook gevolgen voor kelders, want sommige woningen kunnen worden omgevormd tot appartementen of kamers die voor toeristische doeleinden worden gebruikt. Dit kan leiden tot een toename van het aantal verhuurwoningen, wat opnieuw de schaarste en de leefbaarheid in de woonomgeving kan beïnvloeden.

Kadastraal inkomen en het bepalen van huurbeperkingen

Hoewel het begrip kadastraal inkomen niet in de bronnen expliciet voorkomt, is er wel sprake van inkomensgrenzen die van invloed zijn op de toegang tot sociale huurwoningen en de beperking van de verhuur van woningen. In bron [1] wordt uitgelegd dat voor huurwoningen van particulieren met een huurprijs tot de liberalisatiegrens, een maximaal huishoudinkomen geldt. Dit inkomen wordt bepaald op grond van de Wet op de huurtoeslag en kan jaarlijks worden aangepast. Voor sociale huurwoningen geldt een inkomensgrens, die ook wordt bepaald op grond van de Woningwet en het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015.

In het kader van deze inkomensgrenzen is het belangrijk om te kijken naar de situatie van de woningzoekende, inclusief de locatie en de toekomstige verwachtingen. Dit geldt ook voor woningen met een kelder, aangezien deze ruimtes soms als extra woonruimte kunnen worden beschouwd, wat opnieuw invloed kan hebben op de huurprijs en het toegelaten inkomen.

Veiligheid en onderhoud van kelders

In bron [2] wordt duidelijk gemaakt dat kelders, vooral werfkelders, een risico vormen voor de woonomgeving. De gemeente Utrecht onderzoekt de situatie rond de Oude Gracht, waarbij dergelijke ruimtes kunnen instorten als ze niet goed worden onderhouden. Hierbij wordt ook benadruid dat de gemeente verantwoordelijk is voor het beheren van deze ruimtes, met name in verband met veiligheid, vochtproblemen en lekkages. Dit is van belang, omdat kelders soms een onderdeel zijn van een woning en bijdrragen aan de waarde ervan.

In bron [1] wordt ook gesproken over de verantwoordelijkheid van de eigenaar van een woning. Als een woning langer dan zes maanden leegstaat, is de eigenaar verplicht dit aan de gemeente te melden. Dit geldt ook voor kelders die als extra ruimte worden gebruikt, maar niet in gebruik zijn. Dit is van belang voor de wettelijke regelgeving rond leegstand en de toepassing van compensatie- en herstelmaatregelen.

Samenvatting en conclusie

Kelders zijn een complex onderdeel van de woningbouw en kunnen invloed hebben op de woonomgeving, de economie en de regelgeving. Hoewel het begrip “kadastraal inkomen” niet expliciet in de bronnen voorkomt, zijn er wel sprake van inkomensgrenzen en huurbeperkingen die van invloed zijn op de toegang tot woningen, waaronder kelders. De regelgeving rond laaggelegen woonruimte, verhuur via platforms, veiligheid en onderhoud van kelders, en woningmarktbeheersing is belangrijk voor het bepalen van de toegankelijkheid en het gebruik van woningen.

De gemeenten, zoals Utrecht en Amsterdam, werken aan het beheren van dergelijke ruimtes, met name in stedelijke gebieden waar de schaarste aan woningen en het toeristisch verhuren van woningen een probleem vormen. Het is daarom van belang om de toekomstige ontwikkelingen in de woningmarkt en de regelgeving goed in de gaten te houden, met name in verband met de rol van kelders in de woonruimte.

Bronnen

  1. Huisvestingsverordening 2020
  2. Keldergewelf – nieuwsberichten
  3. Huisvestingswet 2015

Related Posts