Effectiviteit van trainingen voor kwetsbare kinderen: Inzichten van Karin Kelder
In de huidige maatschappelijke context is het belangrijk om aandacht te besteden aan kwetsbare kinderen, die te maken krijgen met pesten, sociale problemen, of emotionele onveiligheid. In dit artikel worden de inzichten en ervaringen van Karin Kelder, directeur van de Coöperatie Jeugd Veilig Verder, besproken. Haar werk met de training “Plezier op school” biedt waardevolle inzichten in hoe kinderen kunnen worden geholpen om zich veiliger en zelfverzekerder te ontwikkelen. De gegevens die hieruit voortkomen, zijn afkomstig uit meerdere bronnen, waaronder het congres over angst bij kinderen en jongvolwassenen en diverse onderzoeken naar de effectiviteit van dergelijke trainingen.
Inleiding
Karin Kelder, gedragswetenschapper en projectleider organisatieontwikkeling van de Lumens Groep, heeft een actieve rol gespeeld bij het ontwikkelen en uitvoeren van de training “Plezier op school”. Deze cursus is gericht op kwetsbare kinderen die last hebben van pesten of problemen in de omgang met leeftijdgenoten. Tijdens het congres over angst bij kinderen en jongvolwassenen, dat dit jaar in het teken staat van school- en sociale angst, gaf zij een doorkijk in de opzet en uitvoering van de training. De focus ligt op het versterken van het zelfvertrouwen van kinderen en het creëren van een veilige omgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen.
De Training “Plezier op school”
De training “Plezier op school” is gericht op kinderen die last hebben van pesten of sociale problemen. De cursus is bedoeld om hen te helpen om zich veiliger en zelfverzekerder te voelen in hun omgeving. De focus ligt op het opbouwen van vertrouwen, het leren omgaan met emoties, en het ontwikkelen van strategieën om met pesten om te gaan.
Volgens Kelder is de effectiviteit van de training moeilijk te meten, maar de praktijkervaringen laten een veelbelovend beeld zien. Ze benadruit dat kinderen die de cursus volgen, in staat zijn om de situatie te keren. Door een goede start te maken met vertrouwen in zichzelf, kan een kind dat voorheen gepest werd, voorkomen dat het pesten op het voortgezet onderwijs opnieuw plaatsvindt.
De training benadrukt ook de rol van de leraar en begeleider. Het is belangrijk dat zij zich bewust zijn van hoe kinderen regie kunnen nemen en verandering kunnen creëren. Kennis van de zogenoemde “G-schema’s” en helpende gedachten is daarbij essentieel. Het G-schema in kaart brengen en helpende gedachten formuleren is voor veel mensen – ook voor volwassenen – wel vaak echt moeilijk. Dat vraagt veel oefening.
Effectiviteit en Beoordeling
Hoewel er geen wetenschappelijk effectiviteitsonderzoek naar de training is gedaan, schetsen de praktijkervaringen een veelbelovend beeld. Kelder benadrukt dat kinderen met vertrouwen een goede start kunnen maken. In dat opzicht is de effectiviteit wel gebleken. En door kinderen het gevoel te geven dat ze zelf controle hierover hebben, “overkomt” het ze ook niet meer. Ze weten wat ze zélf kunnen doen. Dat neemt niet weg dat het heel helpend zou zijn wanneer iedere leraar en begeleider zich bewust is van hoe kinderen regie kunnen nemen en verandering kunnen creëren.
Het is belangrijk om te benadrukken dat de training niet alleen gericht is op het oplossen van problemen, maar ook op het voorkomen van toekomstige problemen. De focus ligt op het opbouwen van een veilige omgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. Dit is essentieel voor hun mentale gezondheid en sociale ontwikkeling.
Samenwerking en Ondersteuning
De samenwerking tussen verschillende betrokkenen is cruciaal voor de effectiviteit van de training. De cursus vereist een betrokkenheid van ouders, leraars, en andere professionals. Deelname aan de training is belangrijk, maar het is ook nodig om te zorgen dat de kinderen in hun omgeving ondersteuning krijgen.
De training “Plezier op school” is een voorbeeld van hoe een samenwerking tussen verschillende partijen kan leiden tot betere resultaten. Het is belangrijk dat professionals zich bewust zijn van de impact van hun werk op de kinderen. De cursus biedt een kans om te leren hoe men met kwetsbare kinderen omgaat en hen te helpen om zich veiliger en zelfverzekerder te voelen.
Samenvatting
De training “Plezier op school” biedt waardevolle inzichten in hoe kinderen kunnen worden geholpen om zich veiliger en zelfverzekerder te ontwikkelen. De focus ligt op het versterken van het zelfvertrouwen van kinderen en het creëren van een veilige omgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen. De cursus benadrukt de rol van de leraar en begeleider, en de belangrijkheid van samenwerking tussen verschillende partijen. De effectiviteit van de training is niet volledig gemeten, maar de praktijkervaringen laten een veelbelovend beeld zien.
Conclusie
De training “Plezier op school” is een waardevol initiatief dat helpt bij het oplossen van problemen met pesten en sociale problemen bij kinderen. De focus op het versterken van het zelfvertrouwen en het creëren van een veilige omgeving is essentieel voor de mentale gezondheid en sociale ontwikkeling van kinderen. De samenwerking tussen verschillende partijen is cruciaal voor de effectiviteit van de training, en het is belangrijk dat professionals zich bewust zijn van de impact van hun werk op de kinderen.
Bronnen
Related Posts
-
Kelder beschermen tegen hoogwater: Effectieve oplossingen en adviezen
-
Kelderhoogte van 2,40 meter: Wat is belangrijk bij de bouw en inrichting?
-
Hoogtevereisten voor kelders volgens NEN 2580
-
Kelder in Hoogeveen: Waterdicht maken, isoleren en gebruiken als ruimte
-
Wateroverlast in de kelder: oorzaken, oplossingen en bouwkundige maatregelen
-
Kelder met hoog grondwater: oorzaken, problemen en oplossingen
-
Kelder met hoge grondwaterstand: Problemen, oplossingen en bouwadviezen
-
Kelderonderhoud en -isolatie: wat is belangrijk voor een gebruikbare ruimte?