Fundering en uitvoering van het kruispunt Veldm. Montgomerylaan in Eindhoven
Inleiding
De Veldm. Montgomerylaan in Eindhoven is een belangrijk verkeersas in het stadsdeel Woensel en speelt een centrale rol in het regionale wegennet. In het kader van de aanleg van de tweede Hoogwaardig Ondergrondse Verbindingsweg (HOV2) is een herinrichting van de Veldm. Montgomerylaan en haar kruispunt met de Ring gepland. Deze herinrichting omvat het aanleggen van een ongelijkvloerse kruising, de aanpassing van de wegstructuur en de aanleg van fiets- en voetpaden. Deze artikel geeft een gedetailleerde overzicht van de fundering en uitvoering van het kruispunt, inclusief financiële dekking, milieu-impact en de rol van het waterschap in het project.
Het project is van groot belang voor het verbeteren van de doorstroming, het beheersen van het milieu, en het verbeteren van de bereikbaarheid van wijkgebeheerde gebieden. In de volgende secties zullen we deze aspecten verder uitwerken, gebaseerd op de beschikbare informatie uit de bronnen.
Projectbeschrijving en uitvoering
1. Aanleg van de ongelijkvloerse kruising
Het kruispunt van de Veldm. Montgomerylaan met de Ring wordt heringericht tot een ongelijkvloerse kruising. Dit type kruising wordt vaak gekozen om de doorstroming van verkeer te verbeteren en het aantal botsingen te verminderen. De ongelijkvloerse kruising is een complexe constructie die meerdere technische aspecten vereist, waaronder een solide fundering en adequate riolering.
De fundering van de ongelijkvloerse kruising moet in staat zijn om zowel de statische en dynamische belastingen van het verkeer te dragen. In dit project wordt het verharde oppervlak gedeeltelijk teruggebracht, wat betekent dat de fundering en het dragersysteem moeten worden aangepast aan deze verandering. De vermindering van het verharde oppervlak is ook van invloed op de waterafvoer en riolering, waarbij 5.900 m² verhard oppervlak uit de tunnelbak wordt aangesloten op de afwaterstructuur van het Vredesplein. Dit is een strategische aanpassing om eventuele negatieve gevolgen van de vermindering van verhard oppervlak elders in het project te compenseren.
2. Aanpassing van de wegstructuur
De wegstructuur van de Veldm. Montgomerylaan wordt heringericht om de doorstroming te verbeteren. In het oosten van de groenberm is er momenteel een rijrichting met twee rijstroken in noordelijke richting. In het westen van de groenberm zijn er twee rijstroken in zuidelijke richting. Deze structuur wordt aangepast door de oostelijke rijbanen om te vormen naar een tweerichtingen busbaan, en de westelijke rijbanen naar een tweerichtingenweg voor gemotoriseerd verkeer.
Deze herinrichting heeft grote gevolgen voor de bestaande bomen en de fietsinfrastructuur. De voorsorteerstroken worden verlengd om de doorstroming van het verkeer te garanderen, wat leidt tot het aanleggen van nieuwe bermen van ongeveer 2,50 meter breed. In deze bermen worden nieuwe bomen geplant, zoals de grove den (Pinus sylvestris) en de eik (Quercus robur). Deze aanpassing is bedoeld om de verdere ontgroening van grote kruispunten te voorkomen.
In de zijbermen wordt gecompenseerd door gaten in de huidige boomstructuur op te vullen met nieuwe eiken. Deze aanpassing is ook bedoeld om het milieu effectief te compenseren en de groene kwaliteit van de laan te behouden.
3. Fiets- en voetpaden
Het project omvat ook de aanleg van fiets- en voetpaden in de omgeving van het kruispunt. Bijvoorbeeld, langs de Pastoriestraat en tussen de Wassenaarstraat en de Slagerstraat wordt een fietsstraat en een voetpad aangelegd. Deze paden zijn gepland ter plaatse van een bestaande bestemming "Gemengd - Uit te werken", die wordt vervangen door het nieuwe bestemmingsplan.
De fiets- en voetpaden zijn van groot belang voor het verbeteren van de bereikbaarheid van wijkgebeheerde gebieden en het bevorderen van duurzame verkeerswijzen. De aanleg van deze paden is onderdeel van een bredere strategie om het fietsen en lopen in de stad te verbeteren.
Financiële dekking
De herinrichting van de Veldm. Montgomerylaan is een duur project dat ruim 33,6 miljoen euro kost. Deze kosten zijn verdeeld over verschillende onderdelen van het project:
- Ongelijkvloerse kruising: € 26 miljoen
- Herinrichting Veldm. Montgomerylaan tussen Pastoriestraat en Fellenoord: € 7,6 miljoen
De financiering van het project is gedeeltelijk mogelijk gemaakt door bijdragen van diverse partijen, waaronder de gemeente Eindhoven, het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer en de Brede Doel Uitkering. De bijdrage van de gemeente Eindhoven is € 4.955.752. De bijdrage van het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer is € 23.293.126, en die van de Brede Doel Uitkering is € 5.351.122.
Deze financiering is van groot belang om het project tot een goed einde te brengen en om de infrastructuur aan te passen aan de toekomstige verkeersbehoeften van de stad.
Milieu-impact en compensatie
1. Invloed op het milieu
De herinrichting van de Veldm. Montgomerylaan heeft zowel positieve als negatieve invloeden op het milieu. Een van de positieve aspecten is dat het verharde oppervlak met minstens 1.400 m² afneemt. Dit betekent dat de druk op het milieu gedeeltelijk wordt verminderd. Daarnaast is afgesproken om 5.900 m² verhard oppervlak van de tunnelbak aan te sluiten op de afwaterstructuur van het Vredesplein. Deze maatregel is bedoeld om eventuele negatieve gevolgen van de herinrichting te compenseren.
Het waterschap De Dommel is betrokken bij het project en heeft ingestemd met de voorgestelde maatregelen. In mei 2013 is het wateradvies afgedaan, omdat het ontwerp geen negatieve effecten op de omgeving heeft. Deze goedkeuring is van groot belang voor de voortgang van het project.
2. Compensatie van bomen
De herinrichting van de Veldm. Montgomerylaan heeft ook invloed op de bestaande bomen. In het kader van het uitbreiden van de voorsorteerstroken en de aanleg van nieuwe bermen, zijn er bomen die moeten worden gekapt. Deze bomen worden gecompenseerd door nieuwe bomen te planten, zoals de grove den (Pinus sylvestris) en de eik (Quercus robur).
In de zijbermen wordt gecompenseerd door gaten in de huidige boomstructuur op te vullen met nieuwe eiken. Deze aanpassing is bedoeld om de groene kwaliteit van de laan te behouden en de negatieve impact op het milieu te beperken.
Verkeer en bereikbaarheid
1. Aanpassing van de kruising met Rachelsmolen
In de buurt van de Rachelsmolen is een aanpassing vereist om de bereikbaarheid van de wijk te verbeteren. Er wordt een verbinding gerealiseerd tussen de Veldm. Montgomerylaan en de J.F. Kennedylaan. Deze verbinding is bedoeld om het verkeer van en naar de wijk Woenselse Watermolen te faciliteren.
De aanpassing van de kruising met de Rachelsmolen heeft gevolgen voor de verkeersbewegingen. Autoverkeer kan in de toekomst geen links afslaande bewegingen meer maken, en het kruisen van de Veldm. Montgomerylaan tussen de wijken Woenselse Watermolen en de Gildebuurt is niet langer mogelijk. Deze beperking voor het autoverkeer wordt gecompenseerd door een aansluiting van de Rachelsmolen aan de J.F. Kennedylaan te realiseren. Hier kan het autoverkeer rechtsaf de wijk in en uit rijden.
2. Fietsinfrastructuur
De fietsinfrastructuur op de Veldm. Montgomerylaan blijft intact. Bovendien wordt op het fietspad, ter hoogte van de kruising met de Ring aan de oostzijde van de Veldm. Montgomerylaan, het fietsen in twee richtingen mogelijk. Dit betekent dat fietsers vanaf de Ring richting het centrum aan beide zijden van de Veldm. Montgomerylaan kunnen fietsen.
Deze aanpassing is van groot belang voor het verbeteren van de bereikbaarheid van wijkgebeheerde gebieden en het bevorderen van duurzame verkeerswijzen. De aanleg van fietspaden is onderdeel van een bredere strategie om het fietsen en lopen in de stad te verbeteren.
Aanpassingen in het bestemmingsplan
Het bestemmingsplan "HOV-baan Veldm. Montgomerylaan - Fellenoord" is een gedetailleerd plan dat is gebaseerd op de SVBP2012. Waar nodig is afgevipt van de standaard om de feitelijke situatie in het plangebied te kunnen benutten.
Het bestemmingsplan vervangt onder andere een deel van het bestemmingsplan "Oud Woensel 2012". Dit is nodig om de aanleg van het voetpad en de fietsstraat mogelijk te maken. De gewenste realisatie van deze paden passen niet in de uitwerkingsregels van het bestemmingsplan "Oud Woensel 2012", daarom worden deze gronden meegenomen in het nieuwe bestemmingsplan.
Het nieuwe bestemmingsplan is bedoeld om de bereikbaarheid van wijkgebeheerde gebieden te verbeteren en om de duurzame verkeerswijzen te bevorderen. Het plan is gericht op bedrijven in de categorieën 1 en 2, detailhandel, horeca in bepaalde categorieën, kantoren, maatschappelijke voorzieningen, woongebouwen, verkeer, parkeren, groen, geluidwerende voorzieningen, en andere nutsvoorzieningen.
Conclusie
De fundering en uitvoering van het kruispunt van de Veldm. Montgomerylaan in Eindhoven is een complexe en kostbare project die van groot belang is voor de verkeerssituatie in de stad. De herinrichting van het kruispunt omvat het aanleggen van een ongelijkvloerse kruising, de aanpassing van de wegstructuur, en de aanleg van fiets- en voetpaden. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de doorstroming van verkeer te verbeteren, het milieu effectief te compenseren, en de bereikbaarheid van wijkgebeheerde gebieden te verbeteren.
De financiering van het project is mogelijk gemaakt door bijdragen van diverse partijen, waaronder de gemeente Eindhoven, het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer, en de Brede Doel Uitkering. De aanpassing van het milieu is ook van groot belang, en het waterschap De Dommel is betrokken bij het project om ervoor te zorgen dat de voorgestelde maatregelen geen negatieve effecten hebben op de omgeving.
De herinrichting van de Veldm. Montgomerylaan is een voorbeeld van hoe een complexe infrastructuurproject kan worden uitgevoerd met aandacht voor milieu, verkeer en bereikbaarheid. Het project is van groot belang voor de toekomstige verkeersbehoeften van de stad en voor het bevorderen van duurzame verkeerswijzen.
Bronnen
Related Posts
-
Funderingsproblematiek in Zaanstad: Aanpak, Voorspellingen en Ondersteuning voor Eigenaren
-
Funderingstechnieken De Coogh: Expertise in Stabiliteit, Duurzaamheid en Kwaliteit voor Zaanstad
-
Fundering wordt gemonitord: Wat betekent het voor kopers, bewoners en woningeigenaren?
-
Fundering van een woonwagen: verantwoordelijkheden, technische eisen en praktische aandachtspunten
-
Funderingsproblemen en herstel in woningen in Duitsland: realiteiten, risico’s en oplossingen
-
Fundering van oude woonboerderijen in Westland uit de jaren 1920: Uitdagingen en oplossingen
-
Funderingen van woonboerderijen uit de periode 1900–1930: bouwmethoden, risico’s en herstelmogelijkheden
-
Funderingsproblemen in oudere woningen in Zaanstad: Uitdagingen, oplossingen en beleid