Jan Kelder: Documentaire- en Jazzportretmaker
Jan Kelder is een bekende figuur in de Nederlandse documentaire- en jazzwereld. Zijn werk als regisseur, scenario-auteur en filmproducent heeft bijgedragen aan de culturele geschiedenis van Nederland. Zijn bijdragen aan de documentaire- en jazzindustrie, met name via het Nederlands Jazz Archief (NJA), maken hem tot een belangrijk persoonlijkheid in deze sectoren.
Inleiding
Jan Kelder is een documentairemaakster en filmregisseur die vooral actief is geweest in de jaren 1980 en 1990. Ze is vooral bekend geworden van haar documentaireën over de geschiedenis van de Nederlandse jazz, maar ook van haar bijdragen aan de documentaire-industrie. Ze is in het bijzonder betrokken geweest bij het Nederlands Jazz Archief, waar ze jazzportretten heeft gemaakt van belangrijke Nederlandse jazzmuziekkundigen. Bovendien heeft ze ook documentaires gemaakt over onderwerpen zoals het omgaan met zwakzinnigen, wat haar werk als documentairemaker uniek maakt.
Documentaire- en Jazzportretten
Jan Kelder is vooral bekend geworden van haar werk bij het Nederlands Jazz Archief (NJA). Ze maakte een serie gefilmde jazzportretten van belangrijke Nederlandse jazzmuziekkundigen. Deze portretten zijn gemaakt in samenwerking met het Nederlands Jazz Archief, Cultura 24 en het transnationale researchproject Rhythm Changes. De portretten worden gemaakt door Jan Kelder, die al documentaires over onder anderen Piet Noordijk, John Engels en Rita Reys op haar naam heeft staan. De jazzportretten zijn bedoeld om een stuk levende Nederlandse jazzgeschiedenis vast te leggen.
In 1985 maakte Jan Kelder een documentaire over de geestelijk gehandicapte bewoners van de St. Augustinus Stichting in Gennep. In deze documentaire volgde ze het dagelijks leven van de bewoners en begeleiders. Er zijn gesprekken over de begeleiding van zwakzinnigen, seksualiteit en de verhouding zwakzinnigen/buitenwereld. Kelder vergelijkt bovendien haar eigen visie op de zwakzinnigen in 1978 en in 1985. Deze documentaire is een belangrijk stuk in de geschiedenis van de omgang met zwakzinnigen in Nederland.
In het kader van de serie Jazzportretten van het Nederlands Jazz Archief maakte Jan Kelder ook een portret van Chris Hinze, de fluitist. De documentaire bevat gesprekken met Chris Hinze over muzikantschap, loopbaan en drijfveren. Het portret wordt royaal verrijkt met archiefmateriaal, waaronder de biografie van Chris Hinze door Kees Ruys. Het portret is geregisseerd door Jan Kelder, die ook andere jazzportretten maakte van Edwin Rutte, Vera Vingerhoeds, Wim Essed, Tony Roe en Martijn van Iterson.
Documentaire over zwakzinnigen
Jan Kelder is vooral bekend geworden van haar documentaire over de omgang met zwakzinnigen. Ze maakte in 1985 een documentaire over de geestelijk gehandicapte bewoners van de St. Augustinus Stichting in Gennep. In deze documentaire volgde ze het dagelijks leven van de bewoners en begeleiders. Er zijn gesprekken over de begeleiding van zwakzinnigen, seksualiteit en de verhouding zwakzinnigen/buitenwereld. Kelder vergelijkt bovendien haar eigen visie op de zwakzinnigen in 1978 en in 1985. Deze documentaire is een belangrijk stuk in de geschiedenis van de omgang met zwakzinnigen in Nederland.
Overige documentaires
Jan Kelder maakte ook andere documentaires, waaronder "Onze jongens", die ze in 1978 maakte. Dit was een documentaire over de geestelijk gehandicapte bewoners van de St. Augustinus Stichting in Gennep. In deze documentaire volgde ze het dagelijks leven van de bewoners en begeleiders. Er zijn gesprekken over de begeleiding van zwakzinnigen, seksualiteit en de verhouding zwakzinnigen/buitenwereld. Kelder vergelijkt bovendien haar eigen visie op de zwakzinnigen in 1978 en in 1985. Deze documentaire is een belangrijk stuk in de geschiedenis van de omgang met zwakzinnigen in Nederland.
Samenwerking met het Nederlands Jazz Archief
Jan Kelder is actief geweest bij het Nederlands Jazz Archief (NJA), waar ze jazzportretten heeft gemaakt van belangrijke Nederlandse jazzmuziekkundigen. De portretten worden gemaakt door Jan Kelder, die al documentaires over onder anderen Piet Noordijk, John Engels en Rita Reys op haar naam heeft staan. De portretten zijn bedoeld om een stuk levende Nederlandse jazzgeschiedenis vast te leggen. De portretten worden gemaakt in samenwerking met het Nederlands Jazz Archief, Cultura 24 en het transnationale researchproject Rhythm Changes.
Conclusie
Jan Kelder is een documentairemaakster en filmregisseur die vooral actief is geweest in de jaren 1980 en 1990. Ze is vooral bekend geworden van haar documentaireën over de geschiedenis van de Nederlandse jazz, maar ook van haar bijdragen aan de documentaire-industrie. Ze is in het bijzonder betrokken geweest bij het Nederlands Jazz Archief, waar ze jazzportretten heeft gemaakt van belangrijke Nederlandse jazzmuziekkundigen. Bovendien heeft ze ook documentaires gemaakt over onderwerpen zoals het omgaan met zwakzinnigen, wat haar werk als documentairemaker uniek maakt.
Bronnen
Related Posts
-
Een gezin in de kelder: invloed van ruimtelijke structuur op leefomstandigheden
-
Ruimtelijke structuur en isolatie: het ongebruikelijke verhaal van een gezin in de kelder
-
Het invloedrijke effect van ruimtelijke structuur op het gezin in de kelder
-
Ruimtelijke structuur en isolatie: het verhaal van een gezin in een kelder
-
Het effect van ruimtelijke structuur op het gedrag en welzijn van een gezin in een kelder
-
Gezinsleefomstandigheden in een kelder: een unieke ruimtelijke situatie
-
Jort Kelder en het Corps: Een Kijk in de Wereld van Studentencorpora
-
Jort Kelder & Co: Een programma dat ruimtes vormgeeft